Anne Hathaway, în căutarea fericirii

Anne Hathaway nu dă înapoi nici pe ecran, nici în afara lui. Dacă rolul o cere, este gata să dea jos câteva kilograme şi nu îi e frică de scenele care implică nuditate. Cu un blockbuster în cinematografe şi altul în faza de postproducţie, visează deja la următorul său rol.

Nu e uşor să arăţi fabulos în timp ce încerci să renunţi la obiceiurile tipice muritorilor de rând, dar Anne Hathaway este hotărâtă să o facă. De aceea stăm unul lângă altul la Bubby’s  – un restaurant din Brooklyn care serveşte preparate tradiţionale – mâncând… nimic. Sau cel puţin unul din noi se abţine de la mâncare. „Da, ţin un regim destul de drastic în perioada asta“, spune Hathaway veselă, în timp de soarbe cu înghiţituri minuscule din apa minerală. Anul acesta, actriţa nominalizată la Oscar o va interpreta pe Fantine, prostituata muribundă, bolnavă de tuberculoză, din Les Misérables.  Va fi un musical  cu un buget uriaş, în care ea va juca alături de Hugh Jackman şi Russel Crowe.

Dar lucrurile sunt mai complexe de-atât. Aşa cum scria Susan Sontag în Illness as Metaphor, în literatură tuberculoza este o boală a pasiunii, a focului lăuntric. Ca să interpretezi un personaj precum Fantine, e nevoie de mult mai mult decât să te prefaci că dai ortul popii. Fiind o cititoare avidă, Hathaway ştie foarte bine acest lucru. Tocmai de aceea urmează un program nutriţional menit să o facă să radieze, dar să şi prindă puteri pentru săptămânile de regim care vor urma. Ideea e că „nu-mi va mai fi atât de greu, pentru că mă pregătesc dinainte“, explică ea râzând, „şi e foarte amuzant. Dieta asta mă face să fiu mai expansivă şi ador asta. Mănânc numai humus, ridichi şi atât! Şi tocmai mi-a apărut un coş. Yeah!“

Într-o ţinută vintage Valentino, la premiile Oscar 2011

Asta nu înseamnă că îi place să se înfometeze; e genul de fată care putea să dea gata patru felii de pizza cu brânză şi trei pahare de vin într-o singură seară. Însă asta era înainte să citească sinopsisul cărţii Eating Animals, de Jonathan Safran Foer, după care a devenit vegan, renunţând astfel în totalitate la carne şi produse lactate. Dar lui Anne Hathaway îi plac transformările de orice fel. În The Pincess Diaries  a jucat rolul unei liceene tocilare care devine prinţesă. Eleganţa interpretării sale şi chipul ei, cu acele trăsături mari, dispuse pe formatul mic al feţei, au stârnit comparaţii cu Audrey Hepburn. Hathaway pare atrasă de rolurile în care corpul personajului este cel puţin la fel de important ca şi cuvintele pe care el le rosteşte. A fost îngrijorată când a văzut cât de mult slăbise pentru a interpreta o aspirantă la funcţia de editor la o revistă de modă în The Devil Wears Prada, dar în acelaşi timp s-a convins de faptul că asta o făcea mai credibilă pe ecran.

Acum o interpretează pe Catwoman în The Dark Knight Rises. „Costumul lui Catwoman… m-a terorizat psihic“, spune ea, în timp ce ochii săi enormi, ca desprinşi din desenele animate japoneze, se măresc şi mai mult. Asta nu doar din cauza actriţelor celebre care au îmbrăcat acest costum de-a lungul timpului: Julie Newmar, Eartha Kitt, Michelle Pfeiffer şi Halle Berry, ci mai mult din cauza… cabinei de probă. Iconicul costum din latex a devenit o extensie a modului în care trebuia să se mişte în film, în timp ce executa şi o mare parte din cascadorii. „Costumul, fie doar şi faptul că mă gândeam la costum, reorganizarea întregii mele vieţi ca să încap în costum… toate astea mi-au dominat existenţa în ultimul an“, explică ea. A lucrat împreună cu dublura ei din film timp de şase zile pe săptămână, făcând un antrenament complex, format din elemente de forţă, arte marţiale, yoga şi exerciţii pentru îmbunătăţirea condiţiei fizice. „Nu înţelegeam cum poţi fi puternic şi slab în acelaşi timp“, spune ea. Pe parcursul întregului proces, relaţia cu propriul ei trup se schimba în permanenţă. Desigur, asta face parte din meseria de actor, dar e greu de crezut că Arnold Schwarzenegger a petrecut un an întreg gândindu-se obsesiv la chiloţii cu cingătoare pe care trebuia să-i poarte în Conan the Barbarian.

The Dark Knight Rises

N-a visat niciodată să devină o artistă care face foamea, dar şi-a dorit cu siguranţă să joace. „N-a fost doar planul A, ci planul «A, B şi C»“, spune Hathaway. „Am ştiut de mică ce vreau să fac şi am bănuit că lucrurile vor ieşi aşa cum îmi doream.“ Anne a copilărit în Millburn, New Jersey, şi a fost familiarizată încă de atunci cu lumea teatrului: mama ei, Kate McCauley, era actriţă de teatru – şi chiar a interpretat-o pe Fantine într-un turneu naţional cu Les Misérables. „Am cunoscut-o pe Anne pe când avea doi ani, pe vremea când eu şi mama ei jucam împreună în Evita“, spune Lee Brock, acum co-directoare artistică la Barrow Group, compania de teatru unde Hathaway a studiat în anii adolescenţei. „Mama ei juca rolul Evei Perón, iar Anne venise cu tatăl ei şi plângea într-una“, spune Brock. „A crezut că mama ei murise cu adevărat. După aceea a trebuit s-o convingem că nu era aşa: «Nu, uite, mama ta e chiar aici!» Dar era incredibil de atentă la ce se petrecea pe scenă, chiar şi la vârsta de doi ani.“

Înainte de a termina clasa a doua, Anne juca deja în primul ei musical  „o fată vrăjită de minunata lume a cărţilor“, sau ceva de genul ăsta, spune ea; nici nu intrase încă la liceu când mama ei o trimitea la audiţii în oraş. „Dar părinţii mei nu mi-au spus niciodată: «Du-te să te faci actriţă!». Mi-au spus numai să nu mă las de şcoală“, adaugă ea. Şi aşa a fost. Îşi făcea temele în timp ce călătorea spre New York şi înapoi spre casă, iar apoi a urmat Vassar College şi New York University. Într-un final, a filmat câteva reclame şi a obţinut primul ei rol în serialul de comedie Get Real.

The Princess Diaries Royal Engagement

După succesul obţinut cu The Princess Diaries, Anne ar fi putut fi cu uşurinţă numită următoarea răsfăţaţă a Americii, un fel de Julia Roberts a generaţiei sale. N-ar fi fost nimic rău în asta, dar Hathaway a căutat roluri de profunzime, ca cel al soţiei tensionate a lui Jake Gyllenhaal în Brokeback Mountain, sau pe cel al lui Jane Austen în Becoming Jane.  Regizorul Jonathan Demme şi-a dorit să lucreze cu Anne încă de la începutul carierei ei, când a văzut-o din întâmplare la un show în cadrul căruia se decernau nişte premii: „Fata asta emană o energie grozavă. Cum o cheamă?“. Iar rezultatul a fost nominalizarea ei la Oscar în anul 2008, pentru filmul Rachel Getting Married.

Totuşi, aceste trasături remarcabile au fost în mod constant ţinta unor sugestii de a le remodela. Într-adevăr, este uimitor cum aceleaşi calităţi definitorii acum pentru un actor sunt chiar cele pe care primii agenţi sau directori de casting vroiau să le schimbe. Nasul ei, dantura… „La un moment dat, cineva a vrut să-mi dăruiască o operaţie cu laser, pentru corectarea miopiei.“ Dar, ca mulţi alţi oameni care suferă de miopie, nu o deranjează atât de tare acest lucru: „Nopţile sunt fascinante, pentru că sunt aproape oarbă şi totul pare o pictură de Van Gogh.“ Când avea 23 de ani i s-a sugerat chiar o intervenţie cu Botox. „Am spus: «putem mai întâi să discutăm despre cremele antirid?»“. Asta nu înseamnă că se opune cu vehemenţă unor astfel de proceduri, „dar îmi rezerv dreptul de a mă gândi la ele abia după ce voi da naştere câtorva copii.“

Un lucru e însă clar: încă de mică era suficient de curajoasă şi de înţeleaptă încât să-şi dea seama de ce este în stare şi de ce nu. Chiar şi astăzi, ca actriţă de primă clasă, este, în mod surprinzător, nederanjată de scenele care implică nuditate. „Sunt la fel de orgolioasă ca orice altă fată, dar meseria mea este să le arăt oamenilor scene din viaţă, iar nuditatea face parte din viaţă.“ În acelaşi timp însă, a refuzat roluri care presupuneau scene pe care pur şi simplu nu le putea înţelege. „Pentru mine, violenţa lipsită de sens este ceva peste care nu pot trece. Ea trebuie să aibă un scop precis.“

Şi este adevărat că a refuzat rolul din Knocked Up  – care i-a revenit ulterior lui Katherine Heigl – din cauza unei scene foarte explicite ale filmării unei naşteri. Hathaway a avut atunci un răspuns visceral, uşor iraţional, poate, dar pe care încearcă să mi-l explice. „Am crezut că (regizorul) Judd (Apatow) a avut dreptate să includă scena respectivă. Nu am dezaprobat scena în sine… Problema mea a fost legată de faptul că eu nu am trecut niciodată printr-o astfel de experienţă şi nu am ştiut cum ar fi afectat acea scenă din film ceea ce voi simţi eu după aceea în plan real legat de asta. Pentru că o naştere implică şi o altă fiinţă umană şi am considerat că n-ar fi corect să iau decizia asta gândindu-mă doar la mine. Pe de altă parte“ adaugă ea râzând, „când o să nasc, probabil mă voi gândi că n-ar fi fost chiar atât de rău dacă aş fi făcut filmul.“

Hathaway şi logodnicul său, Adam-Schulman, la evenimentul Artist's Dinner, decembrie 2011

Îşi doreşte copii în viitor? Pe cât de lin a fost traseul ei profesional, în viaţa particulară lucrurile n-au stat tocmai aşa. Fostul ei iubit, Raffaello Follieri, a fost închis pentru fraudă, spălare de bani şi conspiraţie la scurt timp după despărţirea de ea, în 2008. Un timp după aceea, Anne a vorbit despre probleme ei legate de încrederea în partener, dar iubirea a găsit-o din nou. Este logodită şi se va căsători cu iubitul ei Adam Shulman, cu care este împreună de trei ani. Adam este un fost actor, devenit designer de bijuterii. Hathaway atinge colierul pe care-l poartă la gât, asemănător unui bec înconjurat cu diamante mici. „Se numeşte The Lightkeeper. E superb, nu-i aşa?“, murmură ea. Nu vorbeşte despre data nunţii, dar ea şi Shulman şi-au aniversat de curând logodna, iar mâncarea pentru vegetarieni nu a lipsit.

Se gândeşte foarte mult la întemeierea unei familii – următorul pas în procesul ei de transformare. O admiră foarte mult pe mama ei, care a renunţat la actorie şi la viaţa petrecută în turnee după ce a avut copii: „Într-un fel se simţea ruptă de noi. Îi era greu să îşi urmeze visul având trei copii acasă. Aşa că noi am devenit visul ei.“ Nu se ştie însă dacă şi Hathaway va face aceeaşi alegere. Ea ştie doar că îşi doreşte copii. Câţi? Nu este sigură. „Voi începe cu unul, important e să fie sănătos.“ Şi speră să nu fie nevoită să renunţe la dieta vegan pe parcursul sarcinii. Descrie schimbările generate de acest mod de viaţă ca fiind adevărate metamorfoze. Asta nu înseamnă că e ferită în totalitate de mici pofte. „Brânza e nemaipomenită“, spune ea „dar odată ce ţi-ai depăşit această limită, nu mai există nimic dincolo de ea.“

Se va mai îngrăşa puţin după terminarea filmărilor pentru Les Misérables?  Poate. „Eu am o regulă: dacă nu poate creşte la loc, rămâne ataşat de mine. Nu mi-aş tăia un deget pentru un rol şi nici nu mi-aş scoate dinţii.“ Fantine însă pierde câţiva, la un moment dat. „Da, legat de asta se lucrează acum la nişte efecte speciale,“ spune Hathaway. E adevărat că arta cere sacrificii, dar totul are o limită.

Beauty Call

Hathaway urmează un ritual simplu de îngrijire a pielii şi are un secret bine păzit în ceea ce priveşte culoarea părului.

Pentru piele
„Folosesc gama de skincare Epicuren  şi sunt foarte entuziasmată, pentru că tocmai mi-am cumpărat o cremă cu factor de protecţie de la Shiseido. Pentru corp folosesc Kiehl’s Creme de Corps.“

Makeup
„Ador mascara şi fondul de ten Vitalumière Aqua, de la Chanel.“

Hair
„Fekkai – conţine produse pentru volum. Ocazional, cam o dată la câteva săptămâni, aplic un tratament intens hidratant de la Moroccanoil. De asemenea, sunt pur şi simplu obsedată de hair-stylistul care-mi vopseşte părul. Numele ei este Marie Robinson. Dar, Marie, te rog opreşte-mi şi mie un loc în agenda ta – vreau să te mai pot vedea în caz de urgenţe!“

Parfum
„Rose Noir de la Byredo.“

Dietă
„Sunt vegan. Sau cel puţin privinţa regimului alimentar sunt vegan. Încă încerc să-mi dau seama cum aş putea trăi fără să mai port haine din piele.“

Fitness
„Îmi plac cursurile de dans şi sportul, în general. Dar anul acesta, interpretând-o pe Catwoman, am început să mă raportez altfel la corpul meu. Am intrat în sala de sport şi n-am mai ieşit timp de zece luni.“

De Judith Newman
Foto: Tom Munro, Nothfoto, www.outnow.ch

 

 

 

 

 

 

.