Reese Witherspoon, despre rolul de Oscar din „Wild“

Cu un rol impresionant în pelicula Wild şi o companie de producţie care aduce în prim plan o serie de personaje feminine puternice, Reese Witherspoon îşi asumă mai multe riscuri ca niciodată.

„Ia uită-te la asta“, îmi spune Reese Witherspoon. Stă aşezată pe un taburet din pânză într-un uriaş hangar din apropiere de New Orleans şi poartă o rochie scurtă, de un roşu aprins, o curea argintie şi cizme de cowboy, maro cu franjuri.

Pe micul ecran din faţa ei îmi arată o scenă din comedia pe care o filmează cu Sofia Vergara în rolul soţiei unui dealer de droguri mexican; Witherspoon interpretează poliţistul exemplar, în timp ce Vergara îşi petrece cea mai mare parte a filmului în cătuşe. Pare un soi de Midnight Run (n.red. film din 1998 cu Robert De Niro) pe tocuri, iar în scena la care ne uităm cele două femei evadează printr-un geam mic din baia unui adăpost. Însă ţinând cont de corpul voluptos al Sofíei Vergara procesul se dovedeşte a fi destul de anevoios: aceasta se rostogoleşte, se ridică, se şterge de praf şi îşi verifică dantura. Witherspoon scoate un ţipăt. „Nu-i aşa că e genial?“, spune ea. „Sofía joacă rolul unei columbience iar dantura ei este preţioasă. Aduce cu Sophia Loren. Studiourile de cinema ar trebui să se dea peste cap să facă filme pentru această femeie.“ Cu ochii ei de un albastru electrizant, zâmbetul orbitor şi bărbia pronunţată, chipul lui Witherspoon emană la fel de multă voioşie ca cele ale câştigătoarelor de la concursurile de frumuseţe. La 1,55 de metri înălţime, Reese este minionă – porecla pe care i-a pus-o Vergara este My Little Pony (n.red. micul meu ponei). Însă ea este mult mai relaxată şi inteligentă decât personajele încordate pe care le joacă pe marile ecrane, are o căldură care te cucereşte imediat: „Te face să simţi că vorbeşti cu cineva pe care-l cunoşti de multă vreme“, spune regiorul Jeff Nichols, care a lucrat cu ea pentru pelicula Mud, „nu are farmecul sudic al unei fete dintr-o frăţie, care îţi aduce biscuiţi şi îţi face un ceai. Dar ştie să spună lucrurile potrivite la momentul potrivit.“

Acest film, cu diamante false şi umor ieftin, aminteşte de comedioarele anilor 2000 care i-au adus notorietatea lui Reese, însă nu este o peliculă de studio. În regia lui Anne Fletcher (27 Dresses), filmul este o peliculă independentă creată de Witherspoon şi Bruna Papandrea, cea alături de care Reese conduce casa de producţie Pacific Standard, companie care se axează pe realizarea filmelor pentru, despre şi cu femei. Witherspoon a hotărât că vrea să facă o comedie cu Sofía Vergara şi i-a prezentat acesteia câteva idei. După ce actriţa din Modern Family a ales una dintre ele, au cerut un scenariu, au stabilit bugetul şi programul şi au mers să prezinte proiectul mai multor studiouri de producţie. „După toţi aceşti ani în care am făcut comedii cu diferite studiouri, am descoperit că ajungi să te învârţi în jurul aceloraşi glume“, spune Reese, în timp ce Fletcher o cheamă să reia o scenă în cealaltă parte a hangarului.
Witherspoon este obosită, dar ascunde perfect acest lucru. În timpul filmărilor, ea îi distrează cu nişte scheme de jonglerie pe Abby James şi pe Draper, nepoţii ei care o vizitează pe platou, se ocupă să îi trimită o supă Sofíei Vergara, care este răcită, şi discută programul cu Papandrea. Nu poţi să nu remarci grija cu care şi-a construit cariera, este atât de meticuloasă în toate privinţele. Mai târziu, după ce se întoarce în rulota sa pentru a lua prânzul (o salată cu pepene roşu) ea recunoaşte: „Energia mea e la pământ. Sunt o persoană matinală.“

Rulota ei este plină de cărţi: We Are All Completely Beside Ourselves de Karen Joy Fowler, Let’s Just Say It Wasn’t Pretty de Diane Keaton, The Vacationers de Emma Straub, The Light Between Oceans de M. L. Stedman. Este constant în căutarea unui material nou iar de curând a negociat drepturile de ecranizare pentru bestsellerul New York Times, Big Little Lies de Liane Moriarty. În urmă cu doi ani, Reese a obţinut drepturile de ecranizare ale romanului lui Gillian Flynn, Gone Girl, dorindu-şi ca ea să joace rolul protagonistei. Însă, după ce a aflat că regizorul David Fincher îşi doreşte pe cineva „cool şi inabordabil“ pentru aceast rol – partitură care a ajuns în cele din urmă la actriţa de origine britanică Rosamund Pike – Reese a renunţat fără probleme la rol. „Oricum m-ai caracteriza, eu nu sunt acel tip de persoană“, a spus ea chicotind.

1014-VO-WELL36.01
Cu Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail, memoriile despre dragoste, moarte şi drumeţii ale lui Cheryl Strayed, lucrurile au stat diferit. Witherspoon a citit cartea pe care Strayed i-a trimis-o prin agentul ei, în timpul unui zbor de la Los Angeles la New York. Când avionul a aterizat, Witherspoon plângea fără oprire. Ştia că vrea să joace rolul lui Strayed şi a sunat-o pe aceasta chiar a doua zi. „Reese înţelege foarte bine că atunci când eşti pasionat de ceva, trebuie să profiţi de orice oportunitate“, spune Papandrea. „Mai e o singură persoană care ştiu că citeşte aşa cum o face Reese Witherspoon iar aceea e Nicole Kidman.“ Chiar şi Strayed a fost luată prin surprindere de cât de repede s-au mişcat lucrurile cu ecranizarea cărţii. „Wow, chiar se întâmplă rapid“, îşi aminteşte ea că i-a scris în mail lui Nick Hornby după ce acesta a fost desemnat să adapteze scenariul. „Nu te îngrijora, ştii că sunt cam 10% şanse ca filmul acesta să se facă“, i-a răspuns el. A terminat prima ciornă a scenariului în trei luni, iar Papandrea a considerat că e „unul dintre cele mai bune pe care le-am citit în viaţa mea.“ Cu părere de rău, Horny a recalculat şansele: „OK, sunt 17% şanse ca acest film să devină realitate.“ Apoi, Jean-Marc Vallée, cel care a regizat Dallas Buyers Club, s-a alăturat echipei în calitate de regizor. „OK, 25%“, i-a scris Hornby lui Strayed. Cu o săptămână înainte ca filmul să intre în faza de producţie, s-au alăturat echipei Laura Dern şi actorul din Game of Thrones, Michiel Huisman. „OK, nu-mi vine să cred, dar şansele sunt de 85%“, a spus Nick, iar Strayed i-a răspuns: „Nick, eu chiar cred că vom face acest film.“

Hornby nu a luat în calcul viteza care se impune atunci când un mare star ca Witherspoon decide să se implice într-un astfel de proiect. Câştigătoare a unui Oscar, actriţa care câştiga 20 de milioane de dolari pentru un film în anii 2000, cucereşte acum lumea filmelor indie cu o siguranţă impresionantă. În Mud a jucat rolul fostei iubiri a năbădăiosului Matthew McConaughey – o prestaţie impresionantă, care a pus în lumină laturi până acum necunoscute ale actriţei. În Inherent Vice, mult aşteptata adaptare a romanului detectiv a lui Thomas Pynchon, în regia lui Paul Thomas Anderson, Reese interpretează rolul unui procuror adjunct, de care personajul jucat de Joaquin Phoenix e atras. Este pentru prima dată când cei doi se reunesc după ce au format o pereche explozivă în Walk the Line. Se pare că Witherspoon lucrează cel mai bine cu bărbaţii insubordonaţi, este una dintre actriţele care pot scoate tot ce este mai bun din partenerii lor. „Cum de lucrează cei doi atât de bine, nu-mi pot da seama“, spune Anderson.

După ziua petrecută pe platourile de filmare, m-am întâlnit cu Witherspoon pentru a lua prânzul la La Petite Grocery din New Orleans. Sunt peste 30 de grade Celsius afară, dar ea arată foarte cool într-o rochie Stella McCartney, sandale Valentino, un colier şi o brăţară cu monogramă de la Mannin. Cei doi copii pe care îi are din mariajul cu Ryan Phillipe, Ava (14 ani) şi Deacon (10 ani), sunt plecaţi în tabără. Tennessee, în vârstă de doi ani, copilul ei şi al actualului soţ, Jim Toth, doarme. În urmă cu o zi, cei doi l-au dus la un tuns şi l-au mituit cu îngheţată pentru a sta cuminte. „Tennessee este versiunea blondă a soţului meu. Pe măsură ce creşte, seamănă din ce în ce mai mult cu el. E atât de drăgălaş.“

Toth este directorul companiei Creative Artists Agency, companie a cărui clientă este Witherspoon. El îi reprezintă pe Vergara şi pe McConaughey şi pare să se fi implicat şi în relansarea carierei actriţei. Witherspoon este conştientă de „bagajul“ care vine odată cu statutul de celebritate. După ce câteva dintre filmele ei – Water for Elephants, This Means War, How Do You Know – au fost considerate eşecuri de box office, Reese a devenit subiectul unui articol din The New Yorker şi şi-a găsit numele pe lista actorilor ale căror zile în calitate de titani ai box-office-ului au apus, alături de Tom Hanks şi Mel Gibson. „Şi eu care mă gândeam că citesc despre Ben Stiller“, spune ea, încercând să-şi mascheze indignarea. „Mulţumesc lui Dumnezeu că articolele lor sunt lungi. Eu eram pe pagina şase. Nu cred c-a ajuns nimeni atât de departe.“

Dar provocările cu care s-a confruntat în încercarea de a da o nouă direcţie carierei sale i-au fost suficiente. „Nu era ca şi când nu mai apăreau alte roluri. Doar că ele nu mai erau atât de dinamice şi interesante încât să vreau să le fac“, spune Reese. Pe de-o parte, asta s-a întâmplat pentru că industria cinematografică s-a axat mai mult pe conceperea unor roluri pentru adolescenţi în detrimentul actriţelor de peste 30 de ani, chiar şi cele câştigătoare la Oscar, iar pe de altă parte, pentru că pentru unii, ea era o problemă. Un cunoscut regizor, căruia nu a vrut să-i dea numele, nu a lăsat-o să dea probe pentru un rol deoarece o considera prea „sudică, drăguţă, cu un succes uriaş“. Iar dacă nu putea obţine rolurile pe care şi le dorea, avea să şi le conceapă de una singură. „Când oamenii mă subestimează, asta mă ajută să devin cu atât mai motivată. Oh, deci asta crezi despre mine, ei bine, nu, nu sunt aşa. Sunt o persoană complexă, am mai multe nuanţe“, susţine Reese.

1014-VO-WELL39.02
Însă un lucru e sigur: până acum, Reese Witherspoon şi wild (n.red. sălbatică) nu ar fi fost o combinaţie de cuvinte pe care să o descoperi în căutările tale pe Google. E uşor să îţi dai seama că un star ca ea poate fi emoţionat de memoriile scrise de Strayed, de portretul firesc, emoţionant al unei femei care se rupe de realitate, o hoinară complet doborâtă de moartea mamei sale şi de încheierea unui mariaj. În timpul drumeţilor sale prin Pacific Crest Trail, ea îşi reconstruieşte identitatea distrusă, identitatea „la care am aspirat în toţi anii de tinereţe, în timp ce probam diferite costume“, după cum scrie Strayed în cartea sa.

Definit de amintirile care evocă relaţia emoţionantă a lui Strayed cu mama ei – interpretată de Laura Dern – dar şi de impactul răvăşitor al morţii acesteia, Wild a avut la bază aceeaşi metodă de filmare pe care Vallée a aplicat-o în Dallas Buyers Club: o echipă cât mai mică, utilizarea camerelor de filmat mobile şi folosirea, pe cât posibil, a luminii naturale. „Dacă actorii au înţeles tot ce trebuie de la prima repetiţie, aceea devine prima dublă”, susţine Vallée. Cu un rucsac (poreclit Monstrul) care cântărea aproape 27 de kilograme în spate, Witherspoon a trebuit să urce şi să coboare în mod repetat acelaşi munte înzăpezit sau să se afunde într-un râu îngheţat. Scenele drumeţiei, în special, au părut desprinse „mai mult dintr-un documentar decât dintr-un film artistic“, subliniază actriţa, însă rezultatul final este de o candoare deosebită: ce îţi rămâne în minte este chipul lui Reese Witherspoon, clar şi nealterat de machiaj, obosit dar hotărât, fără acea strălucire a oamenilor din industria divertismentului. „Sunt propoziţii pe care le-am scris şi pe care le văd reflectate acum pe faţa ei”, spune Strayed care s-a întâlnit cu Reese în casa ei din Portland cu câteva săptămâni înainte ca producţia să înceapă. S-au plimbat împreună prin cartier, vorbind ore întregi despre „orice, de la copilăria noastră, părinţi şi despre felul cum eram în liceu şi până la vieţile noastre sexuale, iubiri şi poveşti romantice“, susţine Strayed. Au vorbit şi despre incidentul care s-a petrecut în Atlanta, acolo unde Reese filma The Good Lie, atunci când ea şi soţul ei au fost opriţi de poliţie. Atunci Toth a fost acuzat de conducere sunt influenţa alcoolului, iar imaginile poliţiei cu Reese care protesta cu vehemenţă au fost difuzate de TMZ. „Mi-a spus: «când se întâmplă astfel de lucruri, se adevereşte ceea ce le-am spus întotdeauna oamenilor, şi anume că nu sunt perfectă». Nu este nimic fals la ea. Cred că asta o face o actriţă atât de bună, o vedetă cu care oamenii pot relaţiona uşor. Reese este una dintre noi. Este autentică.”, povesteşte Strayed.

1014-VO-WELL43.01

Mă întreb dacă nu cumva unul dintre lucrurile care au atras-o pe Reese la Wild a fost acesta: faptul că o actriţă care deţine un carnet de cecuri încă de la vârsta de 14 ani şi care nu poate face un pas greşit fără să apară în tabloide ajunge să interpreteze o femeie care comite greşeli uriaşe, pe care ştie să şi le asume. Filmul reflectă cu acurateţe portretul decăzut al lui Strayed care, zdruncinată de moartea mamei ei, ajunge să abuzeze de heroină şi să cadă pradă aventurilor de-o noapte, în încercarea de a-şi trezi simţurile amorţite de durere. Reese ştia că niciun studio nu ar fi lăsat-o să facă acest film: „Nici nu am vrut să aud: «Oh, nu vrem să o vedem pe Reese făcând sex.» Oh, nu mai putem fi deloc profani? Am vrut ca rolul să fie autentic, firesc.“ O parte din autenticitatea memoriilor lui Strayed rezultă din faptul că ea nu a scris din obligaţie. Autoarea a pornit în această călătorie pe când avea 26 de ani şi i-a luat mai mult de un deceniu până s-o aştearnă pe hârtie, însă rezultatul este incredibil.

A fost Reese nevoită să-şi înfrunte câteva furtuni interioare înainte să fie dispusă să joace acest rol? Se gândeşte puţin înainte să-mi răspundă. „Nimeni nu ştie ce se află în spatele uşilor închise, dar cred că am trăit o viaţă destul de – se opreşte să caute cuvântul potrivit – complicată. Multe dintre lucrurile prin care trece Cheryl în carte mi s-au întâmplat şi mie, ştii? Am fost căsătorită, am divorţat, nu mi-am pierdut mama, însă bunica mea a murit în mod similar, subit, din cauza unui anevrism. Cheryl consideră că lucrurile care ţi s-au întâmplat sunt parte din tine. Este o idee foarte frumoasă“, spune Reese. Dar crede ea în această idee? Pare gânditoare, de parcă ar descrie un basm frumos, dar neadevărat: „Nu sunt sigură că sunt de acord cu ea în toate privinţele. Cineva ar putea spune: «Am fost violată. Este asta o parte din mine? Ar trebui să accept asta?» Aşa sună perspectiva ei.“ În acest fel, Reese îşi dezvăluie conflictul interior: între instinctele sale ca actriţă, care trebuie să exploreze şi părţile întunecate înspre care o conduce rolul, şi responsabilitatea pe care o are ca vedetă şi model pentru tinere. Credinţa este foarte importantă pentru ea. Actriţei i s-a părut dificil să filmeze scenele care implicau droguri din Wild – pe platou Strayed a trebuit să îi arate cum se injectează heroina. „Eram ceva de genul: «Serios, oameni buni, nu aţi făcut niciodată asta?»“, îşi aminteşte autoarea. Însă şi mai dificile au fost scenele de sex de care Witherspoon s-a temut atât de mult încât a angajat un hipnotizator care să o ajute să-şi gestioneze emoţiile. „Nu a mai făcut niciodată o scenă asemănătoare“, spune Vallée, care îşi aminteşte cât de îngrijorată era că nu face lucrurile aşa cum trebuie. „Ea este într-un moment al vieţii în care are totul. Nu era nevoită să facă asta. Are un soţ, o casă grozavă, copii, o carieră fabuloasă, bani. Are totul. Şi cu toate astea, este hotărâtă să facă în continuare lucruri impresionante, să iasă din zona ei de confort şi să demonstreze că încă poate surprinde. Nu e vorba că încearcă să-şi dea importanţă, dând o ultimă reprezentaţie. E doar ea, spunând «sunt aproape dezbrăcată, am 37 de ani şi nu sunt perfectă, dar este în regulă. Haideţi să facem asta.»“

De Tom Shone
Fotografii de Mikael Jansson
Fashion Editor: Tonne Goodman

 

Bianca Sterie
bianca.sterie@glamour.ro