Plănuiești o călătorie cu avionul? Tot ce trebuie să știi despre drepturile tale ca pasager.

După cazul bărbatului scos cu forța dintr-un avion al companiei americane United Airlines, e timpul să facem o recapitulare a drepturilor pe care le avem atunci când zburăm.

Scena în care un bărbat este smuls din scaunul lui și târât cu forța până la ieșirea din avion, au făcut înconjurul internetului și al presei. Cum s-a ajuns la asta? Prin overbooking. E o metodă practică de companiile aeriene, la nivel internațional: vând mai multe bilete decât locuri în avion, pentru situațiile în care unii pasageri nu ajung și avionul nu e complet ocupat. Dar când se întâmplă ca toată lumea să apară la poarta de îmbarcare, e o problemă. Așa s-a întâmplat și în cazul zborului companiei United, când lucrurile au devenit violente. Ca să evităm astfel de întâmplări, pentru că overbooking-ul e o practică întânită și în România, trebuie să ne cunoaștem drepturile și să ni le apărăm.

Cum funcționează sistemul de compensare pentru refuzul la îmbarcare și pentru întârzierea zborurilor în Uniunea Europeană?

În cazul în care un operator de transport aerian anticipează un posibil refuz la îmbarcare, atunci mai întâi trebuie să facă un apel la voluntari dispuși să renunțe la rezervările lor în schimbul acordării unor indemnizații. În cazul în care numărul voluntarilor este insuficient pentru a permite îmbarcarea celorlalți pasageri cu rezervări, operatorul de transport aerian poate să refuze îmbarcarea pasagerilor împotriva voinței acestora, acordându-le compensații.

În cazul anulării zborului sau a unui refuz la îmbarcare, compania e obligată fie să ramburseze costul biletului în termen de 7 zile, fie să să ofere pasagerului cazare, transport până la ea și masă. Dacă nu, intră în discuție compensațiile:

  • 250 EUR pentru toate zborurile de 1 500 km sau mai puțin;
  • 400 EUR pentru toate zborurile în interiorul UE de peste 1 500 km și pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1 500 și 3 500 km;
  • 600 EUR pentru toate zborurile care nu intră sub incidența punctelor precedente.

 

În România, cel mai des ne confruntăm cu întârzieri ale zborurilor, așa că trebuie să reținem ce drepturi avem în aceste cazuri:

  • în eventualitatea întârzierilor prelungite (două ore sau mai mult, în funcție de distanța de zbor), pasagerilor li se oferă în toate cazurile mese și băuturi răcoritoare și dreptul la două apeluri telefonice gratuite sau la două mesaje telex, fax sau e-mail;
  • dacă ora de plecare este prevăzută pentru ziua următoare, pasagerilor li se oferă de asemenea cazare hotelieră și transportul până la locul de cazare și de la acesta la aeroport;
  • dacă întârzierea este de cel puțin cinci ore, pasagerii au posibilitatea să aleagă între rambursarea costului integral al biletului și, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare inițial.

Foto: northfoto.com

erika
erika.chivu@ringier.ro