femei tehnologie

Women in tech: tehnologia nu mai este de mult rezervată doar bărbaților

Sheryl Sandberg e de peste o decadă mâna dreaptă a lui Zuckerberg la Facebook. Whitney Wolfe Herd scrie istorie cu Bumble, o aplicație de dating feministă. Gwynne Shotwell este președinta SpaceX, faimoasa companie aerospațială a lui Elon Musk. Da, există femei de succes în tech. Venim cu exemple care să te inspire, chiar din România.

  1. Anglia. Câteva femei rezolvă integramele criptice din Times la un interviu. Pentru ce e acel interviu? Pentru echipa de spărgători de cod de sub comanda directă a lui Winston Churchill. Primele femei din tech au fost chiar cele din Bletchley Park. Și au spart, printre altele, și codul Enigma.

Punct și de la capăt

Acum aproape doi ani aflam că voi rămâne în România. Dintr-o dată, trebuia să-mi reconfigurez traseul și să-mi găsesc drumul aici. Și voiam ca acest drum să însemne ceva. Așa am intrat ca voluntar în Code4Romania, unde la început scriam texte pentru aplicațiile civice dezvoltate, iar acum fac social media. Sau „colegii scriu cod, iar eu pun emoticoanele” așa cum obișnuiesc uneori să mă prezint. Concluzia? Am ajuns în tech fără să fi absolvit o facultate de profil și fără să fi lucrat înainte în domeniu. Cumva din întâmplare. Dar oare cum au ajuns în industrie toate acele femei pe care le vedem ca speakeri la conferințe sau având propriul lor tech start-up?

„Povestea mea cu tehnologia începe în 2011, atunci când am înființat Akcees, o organizație non-profit prin care ne propuneam să educăm noi generații de tineri antreprenori pentru România. Pasionată fiind de tehnologie, am înțeles că perspectivele tale, ca antreprenor, sunt mai mari atunci când dezvolți un produs inovator care adresează o piață globală. De cele mai multe ori, asta se întâmplă doar în domeniul tehnologiei.

Am înființat ulterior Prove PR, o agenție de marketing pentru startup-uri și evenimente în domeniul tehnologiei. Așa am ajuns să colaborez cu TechHub Bucharest și How to Web: întâi mi-au fost clienți, iar apoi am ales să închid agenția și să mă alătur full-time echipei ca Chief Marketing Officer”, își amintește Irina Scarlat, Marketing Manager al Uber România în ultimii doi ani. Apoi, Anca Bundaru (Product Marketing Manager la Bitdefender) și Olivia Vereha (co-fondator și COO Code4Romania) au terminat facultatea de istorie, respectiv pe cea de jurnalism.

Și, ca să-mi demonstrez în continuare teoria conform căreia nu trebuie să termini Politehnica pentru a activa în tech, vă dau și exemplul Ralucăi Panțiru (Product Management la Fitbit): „Am fost mereu fascinată de tech, de impactul pe care îl are în viața noastră și de ritmul dinamic al acestei industrii, iar pe măsură ce am participat la diverse conferințe și evenimente, m-am gândit la o schimbare de carieră. Întâmplarea a făcut ca în acea perioadă să o cunosc pe Irina Alexandru, co-fondator Vector Watch. Acea companie oferea la momentul respectiv un internship în product marketing, am aplicat și am fost selectată. La finalul internship-ului mi s-a oferit un job full-time, start-up-ul a fost achiziționat și așa am trecut pe partea de management de produs.” Toate aceste femei și-au urmat așadar pasiunea pentru tehnologie și și-au croit singure drumul în tech, departe de ce au învățat la școală.

Dar sunt și femei care s-au hotărât la sfârșitul liceului să între în lumea asta. Giorgiana Vlăsceanu, Silvia Stegaru și Alexandra Anghel de la Codette sau Ioana Frîncu (organizator Startup Weekend Bucharest și COO KrowdMentor) sunt doar câteva exemple. Apoi sunt acele femei care sprijină femeile antreprenor, cum e Oana Craioveanu (co-fondator ImpactHub București). Ea vrea „să pună reflectoarele pe exemplele feminine pozitive” și face asta prin inițiative ca acceleratorul de afaceri Hubaccelerator, Startarium sau conferința anuală Women of Romania.

Educație în IT

Dar excelența se construiește (și) prin educație. Iar educația academică e cea care pune bazele unei cariere profesionale de succes. Așa că am pornit  în căutarea facultăților cu profil tehnic care pregătesc femeile din tech de mâine, atunci când acestea nu se înarmează doar cu pasiune și entuziasm. Primul pas? Am încercat să găsesc statistici la nivel național despre procentul fetelor care urmează cursurile unor facultăți cu profil tehnic.

Ponderea fetelor care sunt admise la Politehnica București și Universitatea Tehnică din Cluj e cam de 1 la 4 (băieți, ați ghicit!), iar Facultatea de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică din cadrul ASE București e preferata fetelor care vor să studieze IT (cam jumătate dintre studenții înmatriculați în fiecare an sunt fete!). Fun fact: cam 48% din corpul profesoral al CSIE este format din femei.

E bine de știut de asemenea și că în România se remarcă o creștere a numărului absolventelor de facultăți tehnice. Ceea ce face totul mai interesant e că România se clasează chiar printre primele țări la nivel european în ceea ce privește numărul absolventelor de facultăți cu profil tehnic IT.

Viitorul automatizat

Ne așteaptă un viitor destul de diferit de prezent, în care multe locuri de muncă vor dispărea. Multe profesii vor fi automatizate, așa cum s-a întâmplat și odată cu Revoluția industrială din secolul al XIX-lea. Inteligența artificială și roboții ne vor lăsa pe unele dintre noi fără job. Și atunci ce ne rămâne de făcut? Să ne adaptăm noii realități: ori ne apucăm de IT, ori ne dezvoltăm aptitudinile (da, și pe cele creative) pentru a le putea pune în slujba tehnologiei.

În revistele de specialitate ca Wired sau Harvard Business Review se tot dezbate despre cât de greu îi este unei femei să acceadă în industria IT: cum îi este pe băncile facultății, cum trece de interviurile de angajare și cum „rezistă” într-un mediu dominat de bărbați. Sunt și tot felul de studii care ne arată cât de mult se lovesc femeile de stereotipuri și sexism (acum poate mai mult decât la începuturile industriei IT!).

Un exemplu ar fi studiul lui Alison Wynn și Shelley Correll (Stanford) denumit Puncturing the pipeline: Do technology companies alienate women in recruiting session?, publicat chiar la începutul acestui an. Se pare că greul fetelor care fac o facultate cu profil tehnic IT începe abia după absolvire, când pornesc în căutarea unui loc de muncă. Companiile din industrie descurajează chiar fără să-și dea seama recrutarea candidatelor. Potențialii angajatori (chiar si când sunt reprezentați de femei) folosesc în timpul interviurilor întrebări-stereotip, comparații de gen și chiar prezintă oferte salariale mai mici decât în cazul bărbaților. Pentru exact același post.

Cu toate astea există și povești de succes: una dintre ele vine chiar din State, acolo unde se vorbește tot timpul despre diversitate și incluziune la locul de muncă. Personajul principal este Maria Klawe, care a reușit ca președinte al Harvey Mudd College să mărească procentajul absolventelor de Computer Science de la 10% la 40%. Cum? Schimbând cultura facultății și astfel mentalități: redenumirea unor cursuri pentru a le face mai atractive, concentrarea asupra aplicațiilor practice ale programelor studiate, dezvoltarea de aptitudini care includ și creativitate și comunicare.

Povești de succes made in Ro

Fetele de la Codette susțin diversitatea și inovația în domeniul IT&C, indiferent de vârstă sau nivelul de experiență. Se mândresc cu workshop-uri (IoT4Girls, Py@Codette, Codette Goes Mobile), meetup-uri (Codette Stories, Codette4Cloud), conferința Codette Celebration Day, concursuri de programare (hub pentru Google Hash Code), primul travel grant din România pentru a trimite douăfemei la cea mai mare conferință pentru femei în tech din lume (Grace Hopper Celebration for Women in Computing, în Orlando, Florida), articolele de pe blog și clip-urile de pe YouTube, precum și multe altele. Iar participarea la evenimentele lor este gratuită. Pentru programe, selectează de fiecare dată persoanele ce vor beneficia cel mai mult de pe lor.

Apoi, în Code4Romania, 51% dintre voluntari sunt femei.

Dacă e cineva care știe cel mai bine care e treaba cu industria IT din România, acela e Bogdan Iordache (investitor și tech-antreprenor, partener al Gecad Ventures). De la el am aflat câteva statistici: „există niște studii foarte interesante, care arată că Bulgaria și România sunt, în Europa, țările cu cel mai mare număr de developeri femei, în jur de 28%. Este un lucru de care sunt extrem de mândru și pe care îl menționez mereu colegilor de industrie din alte țări. Statele Unite, prin comparație, sunt undeva la 14%”. Și uite așa am găsit un domeniu în care suntem peste SUA. Și asta datorită femeilor!

Și da, poate facultățile cu profil tehnic IT de la noi nu au strategii de atragere a fetelor în cadrul lor. Poate nici companiile de aici nu au campanii de recrutare dedicate exclusiv fetelor. E clar că sunt multe lucruri de îmbunătățit dar România este o țară cu multe fete în IT.

Există stereotipii în IT?

Acum vine întrebarea „Cum e să lucrezi printre și cu bărbați?”. Curios, absolut toate femeile pe care le-am intrebat asta mi-au răspuns același lucru: la muncă nu contează ce sex ești, iar o echipă formată atât din bărbați, cât și din femei poate să livreze mai bine un produs.

Însă știm cu toate că stereotipuri și prejudecăți există încă. „Stereotipul de care m-am lovit de cele mai multe ori a fost mai degrabă unul corporatist: fata de la marketing. În general, echipele tehnice consideră că nu au neapărat nevoie de oameni de marketing sau sales și nu inteleg rolul acestora. Într-adevar, depinde cum sunt promovate aceste roluri în cadrul fiecărei corporații și de obiectivele echipelor, însă m-am lovit de foarte multe ori de această atitudine. Am simțit că nu are neapărat legatura cu faptul că sunt femeie, ci mai degrabă cu natura jobului”, spune Adina Jipa (co-fondator SocialInsider).

Cum combatem stereotipurile? Irina Scarlat are o idee: „cred că modul cel mai simplu de a combate aceste stereotipuri este să demonstrezi, prin puterea exemplului, că se poate și că lucrurile nu sunt așa în realitate!”.

Dar cum ar fi să ne asumăm toate aceste stereotipuri, așa cum a făcut-o Olivia? Ne spune chiar ea cum face asta în fiecare zi și sigur multe dintre noi se vor recunoaște în rândurile următoare. „Îmi petrec uneori serile uitându-mă ore în șir la gameplay-uri pe YouTube, la crash courses de programare și de design, imediat după ce am stins aragazul pe care încă mai clocotește o ciorbă de perișoare. Și îmi face enorm de multă plăcere să le fac pe amândouă. Am laptop, telefon, fitbit, andrele, trusă de cusut și o colecție impresionantă de tigăi de teflon. Și niciuna dintre ele nu mă face mai puțin sau mai mult femeie. Lucrez cel mai des la masa din bucătărie, nenumărate prototipuri de aplicații web s-au născut în același timp cu o tigaie cu paste”. Hey, poate o femeie chiar poate fi dragon la serviciu și unicorn acasă!

A man’s opinion

Dar ce cred bărbații? I-am pus lui Bogdan o întrebate aproape riscantă („La ce sunt femeile mai bune decât bărbații – dacă sunt – în tech?”) și am primit acest răspuns: „Cred că individual o femeie poate fi mai bună, sau nu, decât un bărbat la orice fel de job. Fiecare dintre noi putem fi remarcabili individual într-o anumită direcție. Din observațiile mele, femeile ocupă joburi care sunt mai centrate pe interacțiunea cu utilizatorii decât pe interacțiunea cu codul. Am văzut multe femei remarcabile care se ocupă de marketing, product management, iar în zona de HR din firme de IT nu știu aproape niciun bărbat, departamentele de HR din companiile de tehnologie sunt aproape în totalitate formate din femei”.

Închei cu cea mai bună concluzie la care mă puteam gândi pentru acest articol. O concluzie care vine direct de la fetele de la Codette: „Culoarea rujului nu ne definește IQ-ul, iar unghiile lungi nu ne-au împiedicat niciodată să tastăm cu mai puțin de 290 de caractere pe minut”. So… who run the world? Girls!

Sfaturi de la fete pentru fete

  • Încearcați, testați, nu ratați nicio oportunitate; nu veți știi altfel dacă vă place domeniul și e păcat să lăsați pe alții să decidă ce puteți sau nu puteți să faceți.
  • Fiți deschise. Tehnologia este deja parte din viața noastră.
  • Rămâneți femei. Nu vă ascundeți feminitatea în spatele unei garderobe uniformizate.
  • Rămâneți femei prin atitudine și comportament. Mediul se transformă dacă vă poziționați corect și vă respectați voi pe voi, ca femei, în primul rând.
  • Găsiți-vă un mentor și alegeți modele de urmat.
  • Învățați permanent. Și experimentați cu domeniul cât mai devreme pentru a vă găsi locul. Nu așteptați să terminați facultatea pentru a vă angaja undeva sau pentru a face voluntariat în tech. Cheia este să faceți singure, să testați, (uneori) să eșuați lamentabil și să învățați din greșeli.

De Adriana Spulber, ilustrație de Tea Tomescu

 

roxana.cornac
roxana.cornac@glamour.ro