Despre experimente tipografice și degradări ireversibile cu Artemisa Pascu

Artemisa Pascu a absolvit UNArte, secția Design Graphic, în 2016, iar de aproape doi ani e creative director la revista DoR, unde a lucrat la publicații speciale, proiecte editoriale și evenimente. Este și co-fondatoare PosterJam, o platformă de curatoriere și promovare pentru artiștii locali și internaționali, iar în timpul liber scanează, experimentează și încercă să-l convingă pe motanul ei să nu mai mănânce atât de mult.

Am stat de vorbă cu Artemisa despre prima ei expoziție personală, Experiment Tipografic, vernisată la Galeria Posibilă (o expoziție care aduce împreună două obsesii: scanarea – o modalitate de a-ți apropria un obiect, de a-i observa detaliile ce nu pot fi văzute la prima vedere și muzica tehno – un mod de a te apropia mai mult de sine, de a-ți arunca o privire în interior), dar și despre punctul de plecare, proiectul ei de licență, Degradări ireversibile, și proiectul Poster Jam.

Proiectul tău, Experiment Tipografic, a luat naștere în urma premiului pentru experiment tipografic la concursul Cele mai frumoase cărți din Romania, ediția 2016, pentru lucrarea ta de licență, cu tema „Degradări termice ireversibile”. Îmi amintesc că ai povestit despre întregul proces, spunând că ai ars broccoli, ai fiert bomboane și ai făcut fotografii prin care ne arăți că relativitatea timpului este strâns legată de subiectul asupra căruia acționează. Pare un subiect serios, care folosește însă ca mediu jocul. Cât contează și cât de prezent e jocul în viața unui artist și în viața ta de zi cu zi?
Cred că într-un fel toată experimentarea asta din proiectele personale poate fi înțeleasă ca un joc continuu cu forme, cu materiale, cu idei. Cel mai mult din ce fac în timpul liber încarc pe site-ul meu In Search of Something. Procesul de scanare începe când îmi aleg obiectul, însă nu se încheie când dau save. Când scanez un obiect obțin până la 20-30 de imagini, toate detalii diferite ale aceluiași obiect. Apoi le prelucrez, iar numărul de imagini obținut ajunge de două sau trei ori mai mare.
Proiectul de licență a avut în spate un proces de aproape patru luni pentru realizarea fotografiilor și încă două luni pentru selectarea și asamblarea informațiilor în cele două cărți. Și atunci a fost un experiment, pentru că eu nu știam cum se vor transforma materiile asupra cărora acționam. Am adunat atât de multe date și fotografii intermediare pentru fiecare proces încât cea mai dificilă parte a fost selecția. Acum, la experimentul tipografic de la Galeria Posibilă, procesul a fost destul de asemănător: am scanat peste 20 de pești până am obținut imaginea folosită pe afiș.

Experiment Tipografic a fost conceput împreună cu Irina Tacu, colega ta de la DOR. În ce punct al poveștii a venit Irina și cum a pus ea punctul pe I?
Irina știa că începusem să scanez pești ca să văd ce imagini și ce detalii obțin, iar eu știam că ea documenta scena muzicii tehno din București. Vorbind despre amândouă, am început să ne gândim cum putem pune alături aceste două obsesii și lumi, una prin vizual, cealaltă prin text. Aparent n-au nimic în comun, dar le-am găsit puncte de intersecție: formarea grupului și a comunității, importanța întunericului, a luminii și a spațiului personal. Apoi, timp de un an am încercat diferite variante de execuție și de adunare a conținutului.

Experiment Tipografic tactil și audio: de ce tactil, de ce audio?
Tactil pentru că afișele sunt „interactive”, e nevoie să descoperi în lumină efectele produse de uleiul aplicat individual pe suprafața lor. Dacă la prima vedere toate afișele au același print pe față – imaginea cu solzii – și pe verso – textul –, în lumină descoperi că petele de ulei sunt unice și lasă printul să fie vizibil. Audio pentru că în timp ce te joci cu afișele poți să asculți o bucată de muzică tehno tipică scenei de care vorbeam mai devreme.

Povește-mi un pic întregul proces: ce surprize ți-a produs, ce bătai de cap, ce satisfacții?
De când am început să discutăm conținutul, am tot experimentat, atât cu dimensiunile peștilor scanați, cât și cu variante de aplicare a uleiului și de print.
La tipografia Fabrik am început probele din toamna trecută, când am testat diferite tipuri de hârtie și de aplicare a uleiului, înainte sau după ce intra coala la tipar. În partea de finalizare a proiectului, după tipărirea afișului pe una dintre fețe, au fost două zile pline în care am dat toate colile cu ulei, peste 3,5 litri. După uscare și tipărirea pe verso a urmat etapa pregătirii expoziției și pentru mine a fost o mare provocare: fiind prima expoziție personală, nu eram conștientă de volumul de muncă al unui astfel de eveniment.
Forma finală a structurii din lemn suspendate pe perete, cu o ghirlandă din 72 de becuri și 36 de afișe, sper că a reușit să susțină conceptul proiectului, prin acest pattern de 270x420cm.

Ești și co-fondatoare PosterJam, o platformă de curatoriere și promovare pentru artiști vizuali locali și internaționali. Pe cine ai adunat sub această umbrelă și unde putem admira lucrările?
Proiectul PosterJam a pornit în august 2017. Lunar lansăm o temă–cuvânt, la sfârșitul fiecărei ediții publicăm toate afișele primite pe site, pe pagina de Facebook și pe Instagram și facem o selecție de trei afișe pe care le expunem în câteva spații din București.
În cele nouă ediții de până acum am primit afișe de la peste 300 de designeri, artiști vizuali și studiouri de design. Am avut expuse afișele și la două dintre evenimentele Hot Lagoon, iar la Romanian Design Week am avut o expoziție cu 12 dintre afișele trimise de artiștii locali.

Tu pe ce artiști locali stai cu ochii? Cine te-a obsedat în ultima vreme?
Postul de Creative Director implică în primul rând să stau cu ochii pe toți artiștii locali, de la fotografi la ilustratori și artiști vizuali din alte domenii. Încerc să știu mereu ce au adăugat nou la portofoliile lor și să ii contactez pentru o colaborare atunci când ceea ce fac ei se potrivește cu unul dintre materialele sau proiectele DoR. Recunosc că sunt topită după tot ce este ilustrat de Sorina Vazelina, alături de care lucrez acum pentru identitatea următorul eveniment DoR Live din 10 iulie.

Fotografii de Cătălin Georgescu, Veronica Negrilă

mirela.ujica
mirela.ujica@glamour.ro