Bozoma Saint John, despre emoție și empatie în tehnologie

Bozoma Saint John, despre emoție și empatie în tehnologie

Apple Music, Pepsi-Cola și acum Uber: Bozoma Saint John și-a trecut în CV joburi pentru branduri colosale iar acum ne povestește exclusiv pentru GLAMOUR despre cum e să-ți urmezi visurile, strategia ei profesională și surpriza pe care i-a adus-o rolul de mamă. 

„Pentru mine este foarte important să aduc tehnologiei emoție și empatie.“

Director al departamentului global de marketing pentru consumatori pentru Apple Music și iTunes (numită de Buzzfeed drept „cea mai cool persoană care a urcat vreodată pe scena unui eveniment Apple” la World Wide Developers Conference, atunci când a prezentat noua interfață pentru Apple Music). Șefa departamentului de marketing pentru muzică și divertisment la Pepsi-Cola, America de Nord. Vicepreședinte de marketing pentru Ashley Stewart, o casă de modă pentru femei. Și în prezent, director de brand la Uber. Boz s-a născut în Middletown, Connecticut, dar și-a petrecut copilăria în Nairobi, Kenya, Washington, D.C., și Accra, Ghana, înainte de a imigra în Colorado Springs la vârsta de 12 ani. A absolvit prestigioasa Wesleyan University iar în prezent e una dintre cele mai titrate personaje feminine din Silicon Valley.

Zâmbitoare și plină de energie, chiar dacă proaspăt aterizată în San Francisco după un zbor matinal, Bozoma ne-a povestit despre cât de important este să ne urmăm visul și să profităm de oportunități pe măsură ce acestea apar.

Parcursul tău profesional e incredibil. Și-ar fi imaginat Boz, pe când avea opt sau nouă ani, un astfel de viitor pentru ea?
Sinceră să fiu, nu este ușor nici pentru Boz la 41 de ani să își imagineze un astfel de viitor pentru ea. Nu aveam nici cea mai mică idee la acea vreme că oricare din aceste lucruri sunt posibile. M-a ajutat foarte mult faptul că părinții mei au acordat atât de multă atenție educației, pentru că m-au făcut și pe mine să mă concentrez pe studiile mele. Îmi amintesc că își doreau să devin medic. Cred că abia după ce am terminat facultatea, am început să îmi asum riscuri, dar nici măcar atunci nu visam la asemenea oportunități. Probabil că încă acționez în felul acesta – nu am un plan. Nu am nimic plănuit de dinainte, nimic care să îmi spună fă asta, după care fă asta. Pur și simplu îmi ascult instinctele. Dacă mă simt grozav și îmi fac treaba bine, continui să merg în sensul acela. Îmi urmăresc pasiunea, iar acest lucru m-a condus pe calea pe care mă aflu acum.

„Petrecem prea mult timp încercând să creăm situații, oameni sau lucruri așa cum ne dorim noi să fie și ratăm adevăratele oportunități care stau chiar sub nasul nostru.“

Cred că e o lecție excelentă pentru toate fetele tinere. Și așa ajung la următoarea mea întrebare: ce sfat ai da cuiva la început de carieră?
Așa e, urmează-ți pasiunea! Cred că ne petrecem prea mult timp încercând să punem la cale un plan pentru a atinge perfecțiunea și în felul acesta pierdem din vedere exact lucrurile și experiențele care contează și care se află chiar în fața noastră. Poate că toate acestea nu sunt perfecte, dar tu le vei face să fie perfecte pentru tine. Asta este o adevărată lecție de viață. Chiar citeam ceva în timpul zborului din această dimineață și exact despre asta era vorba – să nu aștepți perfecțiunea. Petrecem prea mult timp încercând să creăm situații, oameni sau lucruri așa cum ne dorim noi să fie și ratăm adevăratele oportunități care stau chiar sub nasul nostru. Acesta este sfatul meu pentru orice tânără care vrea să își clădească o carieră: urmează-ți visul tău, nu o rețetă prestabilită.

Bozoma Saint John, despre emoție și empatie în tehnologie

Bozoma Saint John, despre emoție și empatie în tehnologie

Parteneriatele pe care le-ai încheiat au ajutat lansarea platformei de streaming Apple Music și au dus la o creștere a numărului de abonați de până la 20 de milioane la sfârșitul lui 2016. Care au fost răsturnările de situație și punctele cheie din strategia ta la Uber?
O întrebare foarte bună! Fiecare brand este ca o persoană diferită, nu există un tipar pe care să îl urmărești, fiecare are personalitatea lui, schimbările sale de comportament – întocmai ca o persoană. Așa că încerc să acționez odată cu povestea brand-ului respectiv. Nu totul funcționează, nu totul se potrivește. Ce a funcționat odată pentru Uber, nu o să mai funcționeze pentru Apple și vice versa. Cât despre răsturnările de situație, nici nu cred că este nevoie să le creez eu, vin ele la mine. Adevărul este că vreau să creez o poveste consistentă care să permită răsturnărilor de situație și inovațiilor să ofere mai mult context poveștii. Una dintre provocările cu care ne confruntăm în acest moment este să oferim elasticitate și fluctuație poveștii. Exact de aceste lucruri este nevoie, așa că încerc să creez un fir narativ care să le permită tuturor acestor schimbări să își găsească locul în țesutul poveștii noastre.

Mai multă lume a spus despre optimismul tău că este molipsitor. Vorbind despre companie, ai spus într-un interviu că „oamenii iubesc produsul Uber, nu neapărat brand-ul în sine”. Cum se manifestă optimismul tău în ceea ce privește Uber?
Acel citat este de domeniul trecutului (râde). Sunt optimistă, așa cum ai spus, trăiesc în felul acesta, văd mereu partea plină a paharului și cred întotdeauna că există o parte bună în orice, altfel probabil că nu aș mai avea jobul pe care îl am. Vreau să mă asigur că acțiunile noastre îi fac pe oameni să privească părți diferite ale companiei. Ca orice om, vrei să îți placă anumite lucruri, altele să îți displacă, dar în general să poată să îți placă o persoană, să găsești ceva care să te facă să o apreciezi. Drept urmare, încerc mereu să mă asigur că există destule lucruri care să întrețină această apreciere în rândul publicului și bineînțeles să îmi las optimismul să molipsească și alți oameni de-a lungul acestei aventuri.

Bozoma Saint John, despre emoție și empatie în tehnologie

Bozoma Saint John, despre emoție și empatie în tehnologie

Mai multe publicații te-au numit „femeia care va salva Uber”. Ai menționat la un moment dat că aceasta este misiunea ta, dar este nevoie de mai mulți oameni pentru a duce misiunea la bun sfârșit. După 10 luni petrecute la Uber, cum ți se pare acum acest renume?
În principiu mă simt cum m-am simțit atunci când am citit acel titlu prima dată. M-am gândit cum se vor simți ceilalți colegi ai mei și îmi era clar că eu nu pot face acest lucru singură. Poate că sunt destul de puternică (Boz își încordează mușchii), dar nu pot salva Uber de una singură, chiar este nevoie de eforturile unei întregi echipe. Va fi nevoie de foarte mulți oameni pentru a transforma compania în felul în care ne dorim să arate pe viitor. Cred că acest lucru se întâmplă deja. Am făcut atât de multe în doar 10 luni de când mă aflu aici. Cred că majoritatea persoanelor în poziții înalte care intră într-o nouă companie își petrece primele șase-nouă luni adunând informație și așa mai departe. Cred că la Uber accelerezi din primul moment. Nu este timp să stai deoparte și să aștepți, trebuie să te așezi direct pe scaunului șoferului (joc de cuvinte intenționat). În ultimele 10 luni am lucrat foarte mult și ne-am asigurat că facem lucrurile de care este nevoie pentru a ne îmbunătăți viitorul. Nu vreau să mă privească nimeni de parcă eu am salvat Uber, ci să știe că meritul este al tuturor celor de la Uber.

Numărul de mai GLAMOUR este dedicat tehnologiei și mă întrebam cum este pentru tine să lucrezi în acest domeniu?
Din punctul meu de vedere, cred că este special să fii femeie în orice industrie. Printre calitățile pe care le avem, există un anumit simț al emoției și empatiei, și aici vorbesc despre femei în general. Pentru mine este foarte important să aduc emoție și empatie tehnologiei, iar cu cât fac mai mult asta, cu atât tehnologia va avea mai multe de oferit. Mi se pare incredibil, nu aș vrea să fiu în altă parte!

Îți urmărim pagina de Instagram și ne-au atras atenția postările cu fiica ta și toate momentele deosebite pe care le petreci cu ea. Cum îți imaginezi viitorul ei?
O ador pe fiica mea. Este o adevărată încântare și un omuleț puternic. Cred că acesta este unul dintre cele mai surprinzătoare lucruri pe care le-am aflat despre mine în raport cu maternitatea – m-am gândit că va fi o muncă grea, că va trebui să îndeplinesc niște sarcini, dar nu este deloc așa. De cele mai multe ori este minunat, iar asta pentru că fiica mea este o ființă umană. Mă uit la ea și mă gândesc la toate posibilitățile și oportunitățile pentru ea, iar viitorul ei arată promițător. Sper că și eu contribui la aceste lucruri, nu doar din poziția de mamă, ci ca o forță în lumea care îi va schimba viitorul. Toate lucrurile pe care le fac sper că îi vor oferi mai multe oportunități și astfel va putea face tot ce își dorește. Văd în ea un artist, este o persoană foarte creativă și sper să încurajez asta, iar dacă într-o bună zi îmi va spune că nu vrea să fie artist, ci bio-chimist, atunci îi voi susține și această decizie. Vom vedea ce se va întâmpla.

Cum îți petreci timpul liber?
Bună întrebare! Îmi place foarte mult să dorm, să citesc, să petrec timp cu prietenele mele. Îmi place să mă relaxez în timpul liber, nu sunt la fel de aventurieră în viața personală cum sunt în cea profesională, așa că nu caut genul acesta de acțiune în timpul meu liber.

Iar dacă tot am menționat că ai lucrat la Apple Music, sunt curioasă care este albumul tău preferat (sau albumele) din ultima vreme.
Oh, sunt câteva! Cel mai recent, m-am îndrăgostit de Cardi B, îi ador fiecare single pe care l-a scos până acum. Dacă mă gândesc la ceva mai old school, atunci cu siguranță Sade, este întotdeauna alegerea mea perfectă. Dacă vreau să îmi antrenez spiritul, atunci ascult 2Pac.

Foto: Uber

Irina Munteanu
skipped.hb@gmail.com