Tot ce trebuie să știi despre dieta verde

Deși știm că verdețurile sunt sănătoase și ne fac bine, de cele mai multe ori le evităm.

Mare greșeală! Iată ce beneficii au acestea.

,,Cu cât am învățat mai multe despre verdețuri și am consumat mai multe, cu atât am început să le integrez în dieta mea. Este un cerc ,,vicios,, spune Dean Ornish, președintele institutului de medicină și cercetare preventivă din California.
,,Deși n-am văzut beneficiile fizice imediat, beneficiile psihologice au fost instantanee. Nimic nu te face să te simți mai bine decât atunci când mănânci un preparat sănătos de față cu colegii tăi de birou.,,

Se pare că în fiecare săptămână există un nou studiu care ne aratp că un aliment pe care noi îl credeam sănătos este, de fapt, declinul unei civilizații.

Însă nu este și cazul verdețurilor. Există un motiv pentru care nu ai citit nimic de rău despre ele. Cercetările au arătat că nu există niciun sistem anatomic care nu beneficiază de pe urma consumului de spanac, năsturel sau varza kale.

Acestea reduc riscul de infarct miocardic și a accidentului vascular cerebral; ajută la scăderea tensiunii arteriale, păstrează tractul digestiv sănătos, te protejează împotriva mai multor tipuri de cancer și joacă un rol în combaterea declinului mental.

Verdețurile au destui nutrienți de care organismul nostru are nevoie, cu excepția proteinelor și grăsimilor. Dieteticianul Tanya Zuckerbrot spune că dacă vrei să treci la o dietă #allgreen trebuie să consumi aproximativ 50 de bucăți de varză kale pe zi pentru a obține nivelul de calorii adecvate.

Așadar nu e tocmai ok să consumi doar verdețuri. Acestea îți pot oferi o sursă bună de grăsimi Omega3, care sunt asociate cu atenuarea tulburărilor psihice până la eczeme.

Desigur, și peștele conține Omega3, dar acesta provine inițial din verdeață-peștele le obține de la consumul de alge, care după cum știe toată lumea este salată de mare!

Verdeața este foarte benefică pentru creier. Oamenii de știință au început să examineze în mod serios efectele acesteia asupra funcției cerebrale.

Martha Clare Morris, epidemiolog nutrițional a urmărit obiceiurile alimentare și sănătatea cerebrală a peste 1.000 de adulți timp de cinci ani și a constatat că cei care au consumat una sau două porții de legume și verdețuri pe zi aveau o activitate cerebrală mult mai activă.

Deci, ce anume face ca verdeața să fie atât de bună pentru organism?

Are de-a face cu viața ,,dură,, a unei frunze. Gândiți-vă la frunze ca fiind motorul plantei. Acolo unde are loc fotosinteza, procesul de transformare a luminii în combustibil pentru plantă.

Fotosinteza creează specii de oxigen reactiv care sunt radicali liberi care fac ravagii în celule. Pentru a combate acest haos molecular, frunzele produc tone de antioxidanți.

,,Antioxidanții opresc acei radicali liberi și îi țin la distanță de celulele plantei,, spune Auriel A. Wilette, profesor asistent de știința alimentelor și alimentație umană de la Universitatea din Iowa. Antioxidanții funcționează la fel și pentru organismul nostru, ne protejează inclusiv împotriva cancerului și a bolilor de inimă.

Cele mai bine studiate sunt carotinoidele, pe care corpul nostru le transformă în vitamina A. Cantitatea de carotenoide se corelează cu cantitatea de clorofilă. Deci, cu cât mai multă clorofilă, cu atât mai multe carotenoide.

Acesta este motivul pentru care auzim mereu că verdețurile mai închise la culoare sunt mai nutritive, deoarece sunt mai bogate în carotenoide.
Printre alte beneficii, carotenoidele se acumulează în ochi și previn degenerescenta maculară, cauza principală a orbirii.

Cercetătorii au observat cât de multe elementre nutritive diferite, inclusiv vitaminele B,C și K au verdețurile. Apoi le-au clasat în funcție de densitatea de nutrienți. Marele câștigător a fost năsturelul, care are o medie de 100% din valoreaz zilnică a fiecărui nutrient la 100 de grame. Spanacul este pe locul cinci, cu aproximativ 86%, iar varza kale cu doar 49% de procente.

Complexitatea extremă a alimentelor și modul în care acestea au impact asupra organismului nostru este motivul pentru care se încearcă din greu să se obțină un răspuns la întrebarea ,,verdețurile ar trebui consumate fierte sau crude?,,

Dacă le gătești la foc mic, pereții celulelor se descompun, iar substanțele nutritive sunt absorbite mai ușor de organism. Însă cele mai multe substanțe nutritive, în special cele solubile în apă, cum ar fi vitamina C, sunt pierdute în timpul gătirii.

Intră în galeria foto pentru a vedea cum le poți integra în alimentația ta.

 

Foto:123rf

erika
erika.chivu@ringier.ro