De ce nu e bine să mănânci atunci când ești stresată

Se spune că mâncarea este liantul cel mai puternic între oameni. Iar noi suntem 100% de acord cu acest proverb.

Deși mâncarea bună ne face să ne simțim mai bine și mai fericiți, trebuie să avem grijă în ce momente mâncăm. Sunt sigură că și tu, atunci când te-ai simțit tristă sau ai trecut printr-o perioadă mai dificilă din viața ta, ți-ai găsit alinarea în mâncare.

Relația pe care o avem cu mâncarea influențează digestia, metabolismul și absorbția de nutrienți.

Se pare că starea pe care o ai în momentul în care mănânci influențează greutatea pe care o ai.

Potrivit lui Jayta Szpitalak, nutriționist și psiholog, modul în care te gândești la mâncare în timp ce o consumi este la fel de important ca ceea ce mănânci.

Ea spune că te poți folosi de emoții pentru a-ți îmbunătăți modul în care organismul descompune alimentele, absoarbe mai mulți nutrienți și acumulează calorii.

Gândește-te la modul în care mintea reacționează atunci când îți comanzi desert: te simți fericită sau vinovată?

Cum funcționează această metodă

,,Când ai o atitudine pozitivă față de mâncare, hipotalamusul va trimite semnale de activare la glandele salivare, esofag, intestine și restul sistemului digestiv prin fibrele parasimpatice” spune Szpitalak.

,,Astfel se stimulează digestia activă și vei avea parte de o defalcare metabolică a produselor alimentare, iar în acest timp se vor arde calorii într-un mod mai eficient.

De asemenea, când te simți vinovată cu privire la consumul unui aliment, creierul trimite semnale către sistemul nervos autonom prin intermediul fibrelor simpatice.

Sentimentul de vinovăție este o formă de stres, iar corpul tău va elibera cortizol, va crește frecvența cardiacă și tensiunea arterială, iar sistemul digestiv va încetini.

Stresul inhibă absorbția de micro și macro nutrienți. După ce alimentele au ajuns în intestin, neuronii din mucoasa tractului digestiv trimit semnale celulelor musculare pentru a începe contracțiile care împing mâncarea prin el, transformând-o în nutrienți și deșeuri.

În același timp, sistemul nervos enteric utilizează neurotransmițători precum serotonină ( hormonii care îți dau o stare de bine), ca să comunice și să interacționeze cu sistemul nervos central.

Atunci când stresul încetinește procesul digestiv, contracțiile sunt mai lente, iar organismul nu creează suficiente secreții pentru a ajuta digestia, astfel mâncarea nu se mai descompune și stă în intestin. Iar acest lucru poate cauza dureri abdominale și alte probleme gastro-intestinale.

Cu alte cuvinte, atunci când stresul încetinește digestia, produsele alimentare rămân în sistemul digestiv fără a se mai transforma în substanțe nutritive vitale.

Studiile arată faptul că stresul poate contribui la acumularea de grăsime corporală, în special în jurul abdomenului.

Practic, cortizolul declanșează un nivel ridicat de glucoză din țesuturi(în plus, țesutul muscular se descompune în glucoză). Organismul răspunde la mărirea nivelului de glucoză printr-o creștere a insulinei.”

Iată cum poți avea parte de o digestie mai ușoară

  1. Acordă importanță felului în care te simți atunci când mănânci
  2. Trebuie să faci diferența dintre senzația de foame, sete și plictiseală.
  3. Mănâncă doar atunci când îți este foame și identifică care sunt alimentele de care organismul tău are nevoie. Dacă îți este poftă de paste/înghețată/tort, atunci consumă aceste alimente fără să te simți vinovată.
  4. Ascultă-ți corpul atunci când îți transmite semnale că ai mâncat destul.
  5. Bucură-te de fiecare îmbucătură.
  6. Scapă de obiceiurile alimentare nesănătoase
  7. Utilizează diafragma.

,,Utilizarea diafragmei pentru a respira profund, crește nivelul de oxigen inhalat, astfel digestia va fi mai ușoară” spune Szpitalak.

Foto: Hepta

 

erika
erika.chivu@ringier.ro