Dolce far niente

Ce faci atunci când următoarea vacanţă e atât de departe iar weekendurile par că se termină într-o clipă? Simplu! Înveţi formula infailibilă… a răsfăţului leneş.

M-am întrebat mereu de ce, odată terminată vara, toată lumea se aşteaptă să spui „stop“ visării cu ochii deschişi, să îţi aduni rapid forţele şi să rezolvi dintr-o mişcare problemele de acasă, sarcinile de la birou şi socotelile cu prietenii. Nu mai bine am prelungi acea dulce stare boemă şi ne-am răsfăţa puţin în fiecare zi, un pic mai mult în fiecare weekend?

Stresul nostru cel de toate zilele
„Stresul se traduce şi prin incapacitatea de a ne deconecta mental după ce am ieşit din situaţii solicitante“, spune psihologul Mirela Tirlie. Cum ajungem însă de la o simplă zi proastă la o depresie? „Stresul prelungit duce la pierderea interesului şi a plăcerii, devenim apatici sau iritabili, nimic nu ne mai mulţumeşte şi resimţim o stare cvasi-continuă de oboseală, nervozitate sau lipsă de chef. La unele persoane apar tulburări de somn sau de apetit alimentar, uneori stări de rău fizic, precum şi afectarea vieţii sexuale. De asemenea, pot apărea tot felul de temeri, ezitări în decizii cotidiene, nesiguranţă, tendinţă de retragere şi evitare a persoanelor sau activităţilor care altădată ne făceau placere“, ne avertizează specialista noastră.

Regula de aur: relaxare în fiecare zi
Ai încheiat o zi palpitantă la birou iar primul lucru pe care îl faci când ajungi acasă este să îţi aprinzi laptopul şi să te apuci de un nou proiect? Nimic mai greşit! Trebuie să te deconectezi! „Pentru unele persoane masajul poate fi benefic în timp ce alţii se «decuplează» de la stresul cotidian prin acţiuni mai energice sau solicitante care implică suprastimulare senzorială sau mentală.“ Un amănunt important: „diversitatea şi evitarea rutinei. Noutatea are efecte benefice asupra creierului uman şi nu numai, pentru că stimulează secreţia de neurotransimiţători implicaţi în starea de bine“. O activitate la îndemâna oricui? „Sportul reprezintă una dintre cele mai eficiente modalităţi de combatere a stresului. Dincolo de beneficiile directe asupra sănătăţii, condiţie fizică, dezvoltare armonioasă, practicarea mişcării în mod regulat stimulează eliberarea de endorfine, hormonul fericirii.“

O soluţie pe termen lung: terapia
Una dintre cele mai utilizate terapii la ora aceasta este cea cognitiv comportamentală, „folosită în tratamentul a diferite afecţiuni, ca metodă de prevenţie şi formare a unui stil de viaţă echilibrat. Teoria de bază pleacă de la premisa că stările emoţionale sunt influenţate decisiv de modul în care gândim şi interpretăm evenimentele din jur. Antrenarea unui mod de gândire echilibrat şi flexibil ne poate proteja de suferinţe emoţionale inutile şi poate provoaca schimbări comportamentale benefice“, spune psihologul Mirela Tirlie.

Foto: Chris Craymer

.

Adriana Matei
contact@misshypewit.com