4 pași pentru a deține controlul asupra emoțiilor în situații tensionate

Cu siguranță, ai avut și tu parte de decizii care au fost luate din impulsivitate și din cauza faptului că emoțiile au preluat controlul în momentele tensionate.

Acestea se transformă, în mare parte din cazuri, în regrete și în greșeli care ar fi putut fi evitate cu ușurință, dacă reflectai asupra emoțiilor și sentimentelor care te-au copleșit în urma unei întâmplări.

Iată patru pași importanță care te pot ajuta să înțelegi mai bine de ce reacționezi într-un anumite mod atunci când te confrunți cu anumite situații tensionate.

Recunoaște și acceptă această emoție
Primul și poate cel mai important pas pentru a începe să îți controlezi emoțiile în momente cu un grad ridicat de stres este să recunoști ce anume simți și să accepți acest lucru. Responsabilitatea emoțională este una dintre precondițiile pentru a putea schimba ce simți. Încearcă să realizezi, chiar dacă ești copleșită de tensiune, că ceea ce simți nu are drept factor central o altă persoană sau un lucru din exterior, ci este vorba doar despre tine. Majoritatea dintre noi, oamenii, ne-am obișnuit să punem responbilitatea a ceea ce simțim pe umerii unei alte persoane, pentru că este mai ușor de presupus că o întâmplare, o remarcă sau o altă persoană este cea care a stârnit ceea ce se îmtâmplă în interiorul tău. Așadar, mai întâi de orice, învață să accepți că fiecare sentiment pe care îl simți îți aparține în totalitate.

Înțelege de ce simți această emoție
Pasul următor pe care ar trebui să îl faci pentru a deține controlul asupra emoțiilor este să încerci să îți dai seama care este motivul din spatele acestora și de ce ai parte de asemenea reacții. Reflectă asupra unui incident în parte și despică firul în patru pentru a-ți da seama cum ai interacționat tu cu acesta și ai avut această emoție. Lucrurile pe care le simțim, emoțiile sunt, de fapt, rezultatul a ceea ce se întâmplă cu adevărat și a poveștii pe care ne-o spunem singuri despre ceea ce s-a întâmplat. Deși este extrem de dificil să încercăm să fim obiective și să ne privim din afară, acest pas este absolut necesar, dacă îți dorești să nu mai fii o victimă a emoțiilor.

Schimbă povestea din spatele emoțiilor
În majoritatea cazurilor, anumite emoții survin din cauza unor roluri pe care ni le asumăm și pe care le atribuim celor din jur. Am menționat aneterior că oamenii au tendința să arunce responsabilitatea propriilor emoții pe umerii altor persoane, transformându-le în personaje negative, în special dacă acestea au îndrăznit să le aducă o critică. Dacă analiza poveștii din spatele emoțiilor te-a făcut să înțelegi că preferi să adopți rolul victimei, acum este momentul să schimbi povestea. În momentele de tensiune, deși este extrem de dificil, încearcă să te îndepărtezi de la povestea „personaj negativ și victimă” și întreabă-te ce ai putea face pentru ca această situație să aibă parte de cel mai bun rezultat. Renunță la atitudinea defensivă.

Identifică sursa acestei povești
Cu siguranță, în spatele acestei povești la care apelezi de fiecare dată când te întâlnești cu o anumită situație, care reprezintă unul dintre scenariile tale de viață. Experiențele de viață, în special cele de la începutul vieții, care au fost percepute drept amenințări la siguranța și importanța propriei persoane au capacitatea să se imprime în mentalul nostru și să influențeze modul în care reacționăm ulterior în viață. Poate că a fost vorba despre un incident cu un coleg de clasă sau unul dintre părinți nu te-a încurajat suficient de mult sau orice altă situație pe care creierul tău a perceput-o drept amenințătoare și care te poate influența pentru tot restul vieții. Pentru aputea depăși momentele de tensiune și pentru a nu te lăsa condusă de emoții, este vital să descoperi sursa primară a acestora și să încerci să te asiguri că amenințarea din trecut nu mai este valabilă. Nu este o misiune ușoară, dar nici imposibilă.

Foto: outnow.ch

Natalia Muntean
natalia.muntean@ringier.ro