Sport vs dietă: care este metoda cea mai eficientă?

Să mănânci mai puţin? Să faci sport în fiecare zi? Care e reţeta perfectă pentru o viaţă sănătoasă şi o porţie generoasă de bună-dipoziţie? Noi îţi spunem doar atât: ai grijă ce şi cât mănânci şi nu uita că mişcarea te ţine în formă!

 

Să mănânci mai puţin? Să faci sport în fiecare zi? Care e reţeta perfectă pentru o viaţă sănătoasă şi o porţie generoasă de bună-dipoziţie? Noi îţi spunem doar atât: ai grijă ce şi cât mănânci şi nu uita că mişcarea te ţine în formă!

Ştii, desigur, că un program perfect presupune o dietă bazată pe alimente sănătoase şi exerciţii de cel puţin trei ori pe săptămână. Însă niciodată nu e uşor să-l respecţi (şi nici amuzant!). Aşadar, ce să faci pentru a-ţi începe dimineţile în forţă, cum pierzi rapid cele câteva kilograme care te supără şi ai un somn profund? Când e cazul să pui lacătul pe frigider şi când trebuie să-ţi iei un abonament full-time la sală?

PROBLEMA 1: Vrei să ai mai multă energie

SPORT: „În timpul zilei este important să schimbi activitatea în care eşti angrenată. Dacă petreci mult timp aşezată, pur şi simplu ridică-te şi fă câţiva paşi. Îndreaptă-ţi spatele, inspiră şi expiră adânc. Reia acest exerciţiu o dată la câteva ore. Dacă mergi foarte mult pe jos, acordă-ţi pauze pentru a face câteva exerciţii de stretching“, recomandă Sorana Lacea.

DIETĂ: „Energia în timpul zilei este asigurată în primul rând de dozarea efortului, apoi de folosirea unor surse lente de energie: grăsimi sănătoase (nuci, seminţe, avocado, cocos, peşte oceanic) şi carbohidraţi cu asimilare lentă (legume, fructe). Evitaţi dulciurile, cerealele procesate şi produsele de panificaţie. Acestea dau energie pe moment, urmând însă o stare de somnolenţă. Ceaiul verde poate fi o soluţie, fără excese însă! Pentru o doză instant de bună dispoziţie, ciocolata poate fi o soluţie pe moment , dar aduce cu ea multe calorii. Expunerea la soare (chiar şi pentru câteva minute) îţi poate readuce starea de bine interior“, spune consultantul în nutriţie (www.cristianmargarit.com).

Ne va ajuta mult: o alimentaţie echilibrată.

 

PROBLEMA 2: Vrei să ai un somn mai liniştit

SPORT: „După cum se ştie, şi cât de bine dormi reprezintă un barometru al sănătăţii.  Studiile au demonstrat că practicarea unei şedinţe de antrenament cardio de intensitate moderată duce la îmbunătăţirea calităţii somnului şi reducerea insomniilor. Deci seara te poţi plimba în ritm alert, poţi merge la lecţii de dans sau la înot“, spune Sorana Lacea, consultant fitness.

DIETĂ: „E foarte important să reduci factorii excitanţi în a doua jumătate a zilei: televizorul, calculatorul, cafeaua, băuturile energizante, tutunul, cantităţile mari de alcool. Din punct de vedere alimentar sunt de preferat supele calde, legumele, nucile, migdalele, peştele. Salata de valeriana poate avea un efect calmant. Se evită prăjelile, carnea în cantităţi mari, dulciurile, condimentele“, explică consultantul în nutriţie Cristian  Mărgărit.

Noi pariem pe: câteva exerciţii uşoare. Atenţie: acestea trebuie făcute cu cel puţin 3-4 ore înainte de a merge la culcare.

 

PROBLEMA 3: Vrei să pierzi rapid în greutate

SPORT: „A pierde în greutate rapid nu este cel mai bun lucru. A începe să te îngrijeşti de corpul tău este o abordare mai realistă. Pentru asta, ai nevoie de un plan de antrenament fizic, o dietă echilibrată şi cât mai putin stres. Exerciţiile cardio sunt cele care ajută cel mai mult la eliminarea ţesutului adipos. Încearcă aerobic, jogging, spinning; minim 40-50 de minute de trei ori pe săptămână“, e sfatul consultantului în fitness. (www.soranalacea.com).

DIETĂ: „Sănătos înseamnă să slăbeşti între două şi patru kilograme pe lună. Cele mai eficiente diete pentru slăbire rapidă sunt cele low-carb, sau ketogenice (unde corpul foloseşte ca sursă de energie grăsimile), însoţite de sport. Eliminarea surselor dense de carbohidraţi – zahăr şi produse care îl conţin, făinoase şi derivate, orez, cereale, cartofi – şi grăsimi (în special uleiuri), duce rapid la pierderea câtorva kilograme. Dar orice program de slăbire trebuie urmat cu acordul medicului şi după un control medical complet“, ne avertizează Cristi Mărgărit.

Verdictul: pentru a pierde câteva kilograme, sportul şi dieta sunt la fel de importante.

 

PROBLEMA 4: Vrei să previi afecţiuni grave (ale plămânilor, osteoporoză, cancer la sân)

SPORT: „Este cunoscut faptul că practicarea unor exerciţii fizice regulate este benefică în prevenirea multor afecţiuni care apar odată cu vârsta şi uzura fizică. Activităţile cardiovasculare previn apariţia afecţiunilor pulmonare, în timp ce practicarea exerciţiilor de forţă şi mobilitate previn osteoporoza. Nu e niciodată prea târziu pentru exerciţii fizice, atâta timp cât acestea sunt potrivite vârstei şi condiţiei tale fizice“, ne sfătuieşte Sorana Lacea.

DIETĂ: „La modul general vorbind, dieta trebuie să fie «curată», fără produse procesate (zahăr, făinoase, mezeluri), bogată în legume proaspete, nuci, seminţe crude, fructe de sezon, lactate fermentate natural, peşte oceanic. Este foarte important să preparăm alimentele la temperaturi cât mai mici, care să evite formarea compuşilor cancerigeni, dar să păstreze şi să crească proprietăţile nutritive. Sportul face parte din acest program; important este să te mişti, nu neapărat să urmezi ultimul răcnet în materie de antrenamente la sală. În plus, modul de viaţă sănătos include şi evitarea substanţelor toxice (cafea, tutun, droguri, medicamente în exces), controlul stresului“, spune consultantul în nutriţie.

Ce e de făcut: păstrează un mod de viaţă sănătos, cu o dietă echilibrată şi fă cât mai multă mişcare.

Foto: Hepta

.