Eşti mereu obosită? De ce?

Dormi destul în fiecare noapte, dar te simţi în fiecare dimineaţă de parcă a ţopăit cineva pe tine? Poate că tu şi organismul tău aveţi definiţii diferite pentru „destul“. Sau poate ai o problemă de sănătate pe care ai ignorat-o pur şi simplu.

Ai perioade în care, orice ai face, te simţi obosită. Şi ştii că nu eşti singura, mereu le-ai auzit pe prietenele tale văitându-se din pricina aceasta. Ceea ce nu înţelegi este de ce se întâmplă astfel de lucruri chiar şi la scurt timp după ce te-ai întors din concediu, unde se presupune că te-ai odihnit. Este posibil ca lucrurile mărunte din fiecare zi să-ţi epuizeze resursele de energie? În cele mai multe dintre cazuri, cauza oboselii tale cronice este lipsa de somn. Dar, dacă ştii că dormi în medie opt ore pe noapte, atunci poate fi vorba de alte probleme. Pe câteva dintre ele ţi le putem semnala noi.

Probleme cu tiroida

Când nivelul hormonilor tiroidieni este scăzut, cantitatea de energie din organismul tău este „pe avarie“, aşa că, indiferent ce ai face, te simţi epuizată permanent. Dacă pe lângă oboseală mai observi că ai pielea foarte uscată (deşi nu aveai astfel de probleme), îţi cade părul sau ai variaţii semnificative de greutate, trebuie să mergi la medic şi să ceri un set de analize de sânge pentru a vedea dacă ai probleme cu tiroida.

Carbohidraţi, carbohidraţi şi iar carbohidraţi

Dacă pe parcursul zilei mănânci foarte mulţi carbohidraţi procesaţi şi sucuri acidulate care conţin un nivel ridicat de zahăr sau înlocuitori ai acestuia, seara târziu nivelul de glucoză din sângele tău va ajunge la cota minimă. Din acest motiv, în dimineaţa următoare te vei trezi deja obosită şi vei simţi nevoia de alţi carbohidraţi pentru a-ţi reface stocul de energie. Un mic dejun… făinos nu va face altceva decât să continue acest cerc vicios. Aşa că începe ziua cu cereale integrale, lactate degresate şi proteine (precum cele din ouă).

Lipsa de fier

Fierul este esenţial pentru formarea de globule roşii, acelea responsabile cu oxigenarea sângelui. Fără o cantitate suficientă de fier, organismul tău va fi privat de oxigen, deci te vei simţi permanent obosită. Ca să nu ajungi în situaţia aceasta, mănâncă salată verde, spanac şi brocoli (pe care să le consumi cu lămâie, pentru o mai bună fixare a fierului) şi carne roşie, slabă. Dacă eşti vegetariană şi în dieta ta nu prea există surse de fier, încearcă suplimentele alimentare care să îl conţină. Doar că ar trebui să o faci la recomandarea medicului, nu „după ureche“.

Calculatorul şi televizorul

Folosite înainte de culcare, televizorul şi calculatorul contribuie semnificativ la scăderea calităţii somnului tău, aşa că dimineaţa te vei simţi obosită chiar dacă ai dormit cele opt ore „obligatorii“. Aşadar, dacă simţi nevoia de a face ceva înainte de culcare, citeşte câteva pagini dintr-o carte. Lumea va fi la locul ei şi mâine, chiar dacă nu eşti conectată non-stop la ea.

Cina prea copioasă

Ştii că micul dejun este masa cea mai importantă a zilei, dar ai un program infernal, ziua nu prea apuci să mănânci, aşa că ai seri în care efectiv devastezi frigiderul. Nu este sănătos, realizezi că aşa te-ai îngrăşat binişor în ultima vreme, dar asta nu e tot. Unul dintre motivele pentru care te trezeşti aproape în fiecare dimineaţă chiar mai obosită decât erai atunci când te-ai culcat este reprezentat de masa copioasă de seară. Şi dacă nu poţi renunţa la acest obicei nesănătos, măcar încearcă să faci o plimbare de 20 de minute imediat după ce mănânci şi mai aşteaptă cel puţin o oră până te duci la culcare.

CITEŞTE ŞI:

Lenevitul e bun pentru sănătatea ta

Cum să nu mai pari obosită vreodată

Lipsa de somn provoacă riduri

Ştiai că…

35 % dintre români nu dorm suficient (în jur de opt ore pe noapte)

23% dintre români suferă de tulburări de somn

66% din femei şi 34% din bărbaţi suferă de insomnie în Europa

48% din populaţia globului este afectată de diverse tulburări de somn

50% din accidentele de muncă şi 45% din cele rutiere sunt strâns legate de orele de somn insuficiente

Nu uita!

Lipsa unui somn corespunzător nu este un moft, o ştii prea bine. Ceea ce nu realizezi este un alt lucru: consecinţele lipsei de somn pe termen lung. Dintre ele, două sunt cele mai grave: dublarea riscului apariţiei bolilor de inimă  şi creşterea cu 30% a incidenţei migrenelor. Ar trebui să fie motive numai bune pentru a rezolva odată pentru totdeauna cu problemele tale cu somnul.

Foto: Hepta

.

Adriana Matei
contact@misshypewit.com