Cele mai vehiculate mituri despre cum funcţionează metabolismul

Îl învinuim atunci când câştigăm în greutate, ne folosim de el pentru a justifica o cură de slăbire exagerată şi ne plângem că nu ne ajută atunci când am vrea să arătăm ca un fotomodel într-o săptămână, fără să depunem nici un strop de efort. Ce înseamnă, până la urmă, un metabolism bun?

Să începem, aşadar, cu câteva dintre cele mai cunoscute mituri despre metabolism (cu definiţia ştiinţifică de totalitatea transformărilor biochimice şi energetice care au loc în corpul nostru).

  1. Dacă mănânci alimente cu mai puţine calorii, vei pierde mai mult în greutate. Să clarificăm ceva, de la bun început: indiferent ce faci, dacă alergi, mergi, dansezi, dormi – corpul tău va arde nişte calorii. Dacă tu îi dai mai puţine calorii decât are el nevoie să funcţioneze în parametrii normali, metabolismul îşi va încetini turaţiile şi va arde şi mai puţine calorii decât de obicei, păstrând „rezerve“ pentru zilele mai proaste.
  2. Oamenii slabi au un metabolism mai bun. Greşit! Din contra, persoanele mai slabe au un metabolism care funcţionează mai lent decât a celorlalţi, pentru că ai nevoie, practic, de mai puţine calorii pentru a-ţi menţine greutatea.
  3. Suplimentele alimentare îţi pot accelera metabolismul. Există o mulţime de suplimente în comerţ care promit o piele mai strălucitoare, imunitate crescută sau… accelerarea metabolismului şi blocarea acumulării de grăsimi. Nu spunem că n-ar putea funcţiona, însă atenţie: aceste suplimente blochează şi absorbţia unor nutrienţi importanţi pentru organismul tău. Mai bine încearcă să mănânci sănătos – fructe, legume şi să nu exagerezi cu dulciurile. Reţine însă că fiecare persoană are un metabolism diferit (procesează mai bine fie carbohidraţii, fie grăsimile) şi alcătuieşte-ţi meniul în funcţie de acest lucru.
  4. Dacă iei mai multe mese pe zi, metabolismul va fi forţat să lucreze mai mult. Uneori, poate fi adevărat: dacă iei mai multe mese mici pe zi, poţi pierde mai repede kilogramele nedorite. Însă e vorba de porţii foarte mici! Dacă te vei forţa să mănânci mult, de mai multe ori pe zi, vei remarca doar un singur efect: îţi va fi mai repede foame.
  5. Dacă mănânci seara târziu (sau noaptea) vei acumula mai multe kilograme. Ei bine, avem o veste bună pentru insomniace: se pare că nu contează câte calorii are masa ta de seară (sau snack-ul luat târziu, în miez de noapte), ci câte calorii ai ingerat pe parcursul întregii zile. Există însă şi un sâmbure de adevăr: noaptea târziu, obosită (şi poate chiar înfometată bine) vei fi mult mai tentată să guşti din cele mai nepotrivite alimente – chipsuri, prăjituri, burgeri etc.

Foto: Hepta

adina.popescu
adina.popescu@ringier.ro