Cât de important este să bei apă

Nu ştiu dacă aş putea să dorm liniştită ştiind că în casă nu există nici o sticlă de apă. De fapt, ştiu: n-aş putea! Cât de importantă e hidratarea pentru tine?

Doi litri: aceasta e cantitatea minimă de lichide pe care ar trebui să o bem în fiecare zi. „Deshidratarea produce uscarea pielii, mucoaselor, constipaţie, migrene, oboseală, lipsa de concentrare“, spune Andreea Iftimie, medic estetician la Coquette Beauty Clinique. Ce te faci însă dacă gustul apei plate nu-ţi place şi nu eşti acasă, ca să îţi poţi pregăti un ceai dulce sau o limonadă cu lămâie, miere şi mentă? Există alternative viabilă?

Băuturi pentru sportivi

Ce sunt? În cele mai multe dintre cazuri, formula acestor băuturi pentru sportivi sunt alcătuite în aşa fel încât consumul lor să poată înlocui sodiul, potasiul şi electroliţii pe care îi pierdem în timpul exerciţiilor epuizante la sală (se elimină mult prin transpiraţie) astfel încât să nu avem parte de cârcei sau dureri musculare acute.

Când putem să le bem? Doar în acele cazuri în care efortul fizic este semnificativ şi transpiri serios. Ele sunt destinate în principal acelor persoane care stau la sală mai mult de oră, făcând exerciţii la intensitate maximă. Dacă nu ai lucrat serios la aparate, consumul unor asemenea băuturi (Gatorade, Isostar, Powerade – cu conţinut de zahăr suficient de mare) îţi pot face mai mult rău; rişti chiar să iei în greutate.

Apă cu plus de vitamine

Ce sunt? Aceste băuturi sunt îmbogăţite cu vitamine şi minerale ca A, B, C şi E (Vitaminwater, Skinny Water) şi promit un aport de vitamine esenţiale organismului la fiecare înghiţitură de apă. Unele tipuri de apă „îmbogăţită“ promit chiar o stare de relaxare rapidă sau un somn mai uşor. Citeşte cu atenţie etichetele şi fii atentă la coloranţi artificiali şi îndulcitori!

De ce să le bem? Cu siguranţă nu îţi vor oferi tot surplusul de vitamine de care are nevoie organismul tău. Însă e posibil să-ţi placă gustul şi atunci scopul final (cel al hidratării) e atins. „Este bine să bem băuturi cu minerale în situaţiile în care trebuie să ne reechilibrăm hidroelectrolitic: transpiraţie după efort fizic, saună, după o stare de vomă sau diaree. Însă dacă vreţi un aport mare de vitamine, consumaţi fructe şi legume proaspete, aşa cum sunt ele sau sub formă de suc proaspăt stors“, spune doctorul Andreea Iftimie.

Apă cu diverse arome

Ce sunt? Apă plată, în principal, căreia i s-au adăugat diverse arome: de citrice, mere, căpşuni, fructe de pădure. Prin urmare, gustul e puţin dulce sau acrişor, caloriile în plus faţă de o apă normală sunt nesemnificative, iar consumatorii cărora nu le place să bea apă plată simplă se pot simţi încurajaţi să se hidrateze mai bine.

Când putem să le bem? Atunci când ţi se pare că setea nu-ţi trece decât dacă bei ceva mai acrişor sau simţi nevoia unui gust dulce după masă, fără grija caloriilor. Dacă vrei însă ca apa ta gustoasă să fie cu adevărat eco şi sănătoasă, încearcă mai degrabă varianta naturală: taie lămâi, lime sau portocale în felii şi pune-le în sticla de apă plată. Sau pune o lingură de miere şi câteva frunze de mentă mărunţite şi poţi avea parte de cea mai delicioasă limonadă home-made.

Sfat

„Cele mai importante caracteristici ale unei ape sunt PH-ul (care e bine să fie alcalin, adică peste 7) şi nivelul de reziduu uscat, adică mineralele (care trebuie să fie scăzut). Apa alcalină contrabalansează acidifierea organismului produsă de alimentaţia şi de stilul de viaţă modernă. Reziduul uscat scăzut se corelează cu nivelul ridicat de electroni, respectiv cu proprietăţi antiîmbătrânire“, spune medicul Andreea Iftime.

Foto: Chris Craymer

.

Adriana Matei
contact@misshypewit.com