Cât de dietetice sunt de fapt produsele light?

Alimentele pe eticheta cărora scrie „light“ nu sunt întotdeauna aşa de sănătoase precum se spune. Pentru a nu cădea în capcana lor trebuie neapărat să fi informată! Ai grijă de silueta ta cu ajutorul ghidului nostru!

De fiecare dată când este la dietă (adică mai mereu), prietena mea cea mai bună îşi umple coşul de cumpărături cu produse ce au pe etichetă scris mare „light“, apoi se întreabă de ce, de fiecare dată când se urcă pe cântar, acul refuză să arate o greutate mai mică.

Fie că îţi doreşti o siluetă suplă pentru a îmbrăca din nou hainele de acum cinci ani sau pur şi simplu vrei să ai un stil de viaţă sănătos, bazat pe o dietă cu un conţinut scăzut de grăsimi, trebuie să înveţi să mănânci sănătos.

Ce înseamnă „light“?

Pentru a nu fi indusă în eroare de producătorii care încearcă să îşi vândă cu orice preţ produsele trebuie neapărat să ştii ce înseamnă „light“. „Produsele care conţin cuvântul «light» pe etichetă se referă la acele alimente sau băuturi care au cu 33% mai puţine calorii decât produsul original sau cu 50% mai puţine grăsimi pe porţie“, spune doctorul Şerban Damian, nutriţionist sportiv. Atunci de ce aceste produse nu ne ajută să slăbim, ba mai mult, luăm în greutate? Pentru că avem tendinţa de a mânca o cantitate mai mare decât în cazul produselor care nu au pe etichetă scris „light“, susţin specialiştii de la Food and Brand Lab, Universitatea Cornell, Illinois. Pe de altă parte, „dacă un produs are conţinut scăzut de grăsimi, ne aşteptăm să aibă şi conţinut scăzut de calorii – ceea ce este, în majoritatea cazurilor, fals. Asta pentru că, de multe ori, mai puţine grăsimi înseamnă mai mult zahăr sau alţi carbohidraţi procesaţi“, explică Elena Ceciu, Food Psychology Coach.

Citeşte eticheta!

Chiar dacă nu eşti o expertă în alimentaţie şi nu ştii ce reprezintă E-urile sau alte ingrediente pe care nici nu le poţi pronunţa, trebuie să citeşti cu atenţie etichetele alimentelor. „Dacă, de exemplu, pe etichetă găsim trecute cel puţin cinci ingrediente pe care nu le înţelegem, acesta poate fi un semnal de alarmă (pot fi produse artificiale, conservanţi, coloranţi). Cu cât apar pe o etichetă mai puţine ingrediente naturale şi mai multe procesate, cu atât mai mult ar trebui să ne gândim serios să nu mai consumăm alimentul respectiv“, spune Elena Ceciu. În plus, unele produse au trecute pe etichetă concentraţia de grăsimi la o cantitate mai mică de 100 de grame, iar asta te poate induce în eroare.

Bea cu încredere!  

Nu te poţi abţine de la o băutură răcoritoare acidulată, deşi eşti conştientă de controversele din spatele îndulcitorilor artificiali. Aceştia se împart în două categorii: fără calorii (aspartamul şi zaharina) şi cu calorii (sorbitolul şi manitolul). Cei din urmă au acelaşi număr de calorii ca şi zahărul, deci nu pot fi numiţi light. Legat de aspartam, părerile specialiştilor sunt împărţite: unii spun că este foarte periculos pentru sănătate, provocând stres metabolic, alţii sunt de părere că nu este deloc nociv. Cel mai bun lichid de care organismul are mare nevoie şi care te satură este apa. Însă atunci când vrei să bei altceva, noi îţi recomandăm să alegi o limonadă naturală îndulcită cu miere.

Şi noi ce mâncăm?

Partea bună este că există şi produse cu adevărat „light“. Trebuie doar să ştii cum le găseşti. „Lactatele degresate (lapte, iaurt, brânză, unt), maioneza, mezelurile – toate acestea au mai puţină grăsime decât produsele integrale, iar acest lucru se obţine prin procesarea alimentului de bază“, spune Dr. Şerban Damian. Iar dacă vorbim despre alimente naturale, „putem spune că, de exemplu, urda este un aliment light  faţă de telemea sau brânza de burduf, carnea de pui sau de curcan sunt light  faţă de ceafa de porc, albuşul de ou este light  faţă de gălbenuş“, adaugă specialistul nostru.

Foto: Hepta.

Bogdan Galca
bogdan.galca@ringier.ro