Când faci prea mult sport?

Fac sport în fiecare zi. Dar prietenii îmi spun că această preocupare nu e altceva decât o altă formă de dependenţă, la fel ca cea de cafea. Cât e de adevărat şi când prea mult sport strică? Alina Aliman investighează.

Este adevărat: orice dimineaţă pe care mi-o încep la sală are o altă… vibraţie. Sunt mai luminoasă, mai energică şi cu siguranţă nu mă mai plâng atât de des de migrene şi de durerile de spate provocate de statul la calculator. Am mers însă la sală chiar după ce am dormit două ore doar ca să nu lipsesc de la o oră de spinning? Am renunţat la o întâlnire cu prietenii în favoarea unui antrenament intens? Nu, niciodată! Sunt oameni care o fac? Destui. Şi, oricât de bun ar fi sportul şi oricât de benefic pentru sănătate, există momente când prea mult sport strică. Şi, ca orice dependenţă, şi cea de sală trebuie tratată cu multă atenţie. S-ar putea ca, la un moment dat, prea multe exerciţii fizice chiar să dăuneze formei tale fizice (şi, n-ai să crezi, chiar să-ţi adauge câteva kilograme). Iată de ce.

Dacă exersezi mai mult nu înseamnă că te tonifici mai mult

Şi asta pentru că muşchii tăi nu sunt făcuţi să lucreze 24 de ore din 24. Doctorii spun că, atunci când fibrele musculare sunt solicitate, ele se întind mult şi se formează nişte mici „cratere“ în care, în intervalul de repaos, vor fi „construite“ alte fibre, respectiv masa musculară şi „pătrăţelele“ pe care ni le dorim cu toţii. Dar, atenţie! „Dacă vorbim despre antrenamente fizice intense şi solicitante, nu e bine să facem sport zilnic. Antrenamentul este un factor de stres asupra organismului – mai ales dacă exerciţiile sunt dificile şi organismul nostru are nevoie de timp pentru refacere – fie că vorbim despre refacerea sistemului hormonal, fie că vorbim despre muşchi, articulaţii şi oase. În toate cazurile, după 1-2 antrenamente mai serioase este esenţial să avem o zi de pauză“, explică coordonator de viaţă sănătoasă la LadyFIT. În SUA studiile au arătat că, un organism supus unor ore intense de spinning, în fiecare zi, poate declanşa eliberarea unor cantităţi mai mari de cortizol – legat, se pare, de acumularea de grăsime în zona abdomenului. În plus, dacă îţi forţezi mai mult organismul şi faci o tură suplimentară de exerciţii cardio (alergătorii numesc această suprasolicitare „junk miles“) există pericolul să „furi“ din energia unei viitoare şedinţe de antrenament şi te poţi lovi mai uşor sau poţi obosi mult mai repede.

Nu toate exerciţiile sunt bune pentru tine

Poate ai probleme cu spatele, poate că înotând arzi mai multe calorii decât dacă ai alerga pe bandă: fiecare organism este diferit şi de aceea e important să ştii ce funcţionează pentru tine. „Ca obiectiv general de mentinere a sănătăţii este bine să facem cel puţin 30 de minute de sport în fiecare zi – de la mers pe jos până la ridicarea de greutăţi. În general, este indicat să facem cam 150 de minute pe săptămână de exerciţii fizice moderate (mers, înot), împărţite în reprize de-a lungul săptămânii sau nu mai mult de 75 de minute pe săptămână de exerciţii fizice intense (alergare, dans)“, spune Iulia Popa, Personal Trainer & Group Fitness Instructor la Stejarii Country Club. În plus, nu uita: dacă faci mai mult efort şi transpiri mai mult, asta nu înseamnă, neapărat, că ai consumat şi mai multe calorii. E adevărat că un antrenament susţinut te poate face să transpiri mai tare, dar temperatura din cameră, materialele din care sunt făcute hainele tale şi condiţia ta fizică sunt elementele cele mai importante. Ritmul cardiac şi caloriile pe care le arzi sunt indicatori de efort mai buni decât transpiraţia „În general, o oră pe zi de antrenament este suficientă, dacă atingem intensitatea corectă – pulsul trebuie să crească uşor, să simţim o uşoară febră musculară a doua zi şi să acoperim toate grupele mari de muşchi ale copului nostru. Dacă apelăm la un program de exerciţii blânde (Yoga, stretching, Pilates, BodyART) putem creşte durata unui antrenament la o oră şi jumătate, dar nu în fiecare zi“, explică şi antrenorul Cori Grămescu.

Nu te simţi vinovată dacă ai pierdut o oră de sport

Atunci când eşti obişnuită să faci sport în fiecare dimineaţă, o zi pierdută te poate face să te simţi vinovată şi să gândeşti că orice croisant pe care îl mănânci şi orice popcorn savurat la film te vor face să ruinezi efectele tuturor antrenamentelor de până acum. Încetează să gândeşti aşa! Un antrenament pierdut la sală nu te transformă, automat, într-o masă amorfă şi lipsită de vitalitate şi, mai ales, nu are voie să-ţi strice buna dispoziţie. „Cu totii ştim că practicarea sportului ne ajută – de la îmbunătăţirea evidentă a stării de sănătate fizice (inimă, plămâni, muşchi, articulaţii etc) şi până la îmbunătăţirea stării de sănătate psihice, sportul face bine. Dar există şi reversul medaliei: exerciţiul fizic în exces poate face rău. Dacă nu ţii cont de ceilalţi doi factori indispensabili, nutriţia adecvată şi recuperarea, se poate ajunge foarte uşor la supraantrenament. Cum se manifestă? Prin stare de oboseală, lipsa energiei, predispoziţie la accidentări, lipsa progresului în antrenament, lipsa poftei de mâncare sau o poftă exagerată, insomnia, retenţia de apă“, ne atenţionează trainerul Iulia Popa. Prin urmare, dacă chiar te simţi vinovată că n-ai mers la sală şi gândul acesta nu-ţi dă pace, recuperează în alt mod: urcă pe scări la birou, fă o plimbare lungă prin parc la sfârşit de zi alături de iubitul tău şi poate chiar încerci 2-3 ture pe patinoar. Te vei relaxa, te vei binedispune şi (cine ştie) s-ar putea să pierzi şi mai multe calorii!

Foto: Kenneth Willardt

Adriana Matei
contact@misshypewit.com