Astenia, inamicul din umbră

Nu te lăsa învinsă de oboseală. Cheamă în ajutor supervitaminele, profită de razele soarelui de primăvară şi încarcă-ţi bateriile! Ascultă de sfaturile GLAMOUR şi ieşi câştigătoare din lupta cu astenia!

 

Nu te lăsa învinsă de oboseală. Cheamă în ajutor supervitaminele, profită de razele soarelui de primăvară şi încarcă-ţi bateriile! Ascultă de sfaturile GLAMOUR şi ieşi câştigătoare din lupta cu astenia!

E ora 11. Tu eşti încă în pat – deşi afară e o zi superbă de primăvară. Ai anunţat deja că nu vei ajunge azi la birou. Ai închis geamul, ai tras draperiile, ai scos telefonul din priză şi te uiţi, din vârful patului, la un documentar pe Animal Planet. Dacă începi să plângi la secvenţa în care puiul de elefant se pierde de mama lui şi de restul turmei, e clar! Suferi de astenie (o afecţiune care afectează, în fiecare primăvară, peste 60% din populaţia adultă a României). Wake up! Trebuie să faci ceva, înainte ca o simplă indispoziţie, cauzată de schimbările de lumină şi temperatură, să se transforme într-o depresie severă. Mobilizează-te încă de la primele simptome şi luptă eficient împotriva asteniei!

Cum recunoşti astenia?

Eşti mereu obosită? N-ai chef de nimic? Te doare capul tot mai des, eşti ameţită, nu suporţi lumina puternică? Sunt simptome care ar trebui să te îngrijoreze. Cel mai probabil, ai intrat în liga „astenicelor“. Provocată de schimbările de temperatură şi lumină de la începutul primăverii, astenia îţi afectează puterea de concentrare. Astfel că, în martie şi aprilie, randamentul tău poate fi mai scăzut. La toate aceste simptome se adaugă stările de ameţeală şi durerile de cap, iar persoanele cărora le lipseşte calciul pot avea chiar şi crize de spasmofilie. Cazul extrem? Acela în care, din cauza asteniei de primăvară, devii mult mai sensibilă şi plângi foarte des, semne clare ale unui început de depresie. Ce-i de făcut?
„Astenia poate avea mai multe cauze şi se prezintă sub numeroase forme, în sfera fizică, psihică, intelectuală, sexuală. Aceste aspecte sunt în strânsă interdependenţă unele cu altele“, spune medicul generalist Ramona Constantin.
Astfel, eşti suspectă de a avea o astenie fizică atunci când ai o senzaţie de moleşeală accentuată, iar forţa musculară este tot mai scăzută. Pe zi ce trece efectuezi cu mai multă greutate unele activităţi fizice, profesionale. Este o stare progresivă, dar o poţi ameliora prin odihnă, iar apariţia sa provine uneori din motive organice (regimuri, diete, consecinţe postoperatorii). Principalele simptome ale asteniei psihice.sunt: oboseala matinală, tulburări de somn, lipsa motivaţiei pentru activităţi. „Această formă de astenie se manifestă prin dezinteres (apatie, inerţie, lipsă de participare şi iniţiativă), sentimente de neputinţă şi de nesiguranţă“, explică psihiatrul Oana Vlădescu. „Pot apărea şi tulburări de memorie, dificultăţi în învăţare, răspunsuri mai lente şi greşite, reducerea atenţiei şi multe altele.“

Organismul slăbit, predispus asteniei

Principala cauză a asteniei de primăvară este carenţa de minerale şi vitamine – consecinţă a lipsei de legume şi fructe proaspete din alimentaţie. Pe parcursul sezonului rece, aportul de substanţe nutritive scade din cauza dietelor sau alimentaţiei nesănătoase. Efortul depus în această perioadă duce la epuizarea celulelor, care, odată cu începerea primăverii tind să consume mai multă energie decât produc. „Chiar şi dacă iei suplimente de vitamine şi minerale, tot vei fi predispusă asteniei. Studiile recente au arătat că persoanele obligate la un trai sedentar se adaptează mai greu la schimbările de temperatură“, spune medicul generalist Ramona Constantin. După lungile şi întunecoasele luni de iarnă, corpul uman produce în exces melatonina. Substanţa în cauză este responsabilă, spun specialiştii, de tulburările afective de sezon, în toata gama lor, de la pasiuni fulgerătoare până la depresii. Pe fondul schimbărilor climatice din ultimii ani, cu primăveri şi toamne foarte scurte, organismul tău se adaptează tot mai greu, iar efectele se manifestă tot mai acut.

De la astenie la depresie nu-i decât un pas

Fii atentă la semnalele de alarmă pe care le emite organismul tău. Dacă te confrunţi cu sentimente constante de supărare, iritaţie, interes scăzut pentru activităţile uzuale sau pentru hobby-uri; schimbarea a apetitului (cu pierderi sau luări în greutate considerabile), sentimente de agitaţie permanentă, scăderea capacităţii de a lua decizii, sentimentul că totul este inutil şi/sau culpabilitate exagerată – e bine să ştii că acestea sunt simptomele specifice depresiei. În acest caz trebuie (neapărat!) să mergi la medic. Acesta îţi va recomanda, în mod sigur, un program de lucru raţional, intercalat cu pauze, exerciţii fizice uşoare, relaxare, duşuri reconfortante şi plimbări în aer liber.

Tratament fără medicamente

Antidepresivele nu sunt (niciodată!) o soluţie pentru tratarea asteniei sau a depresiei de primăvară. În nici un caz nu se recomandă administrarea de somnifere sau calmante. Aceste medicamente au numeroase efecte adverse: poţi lua în greutate, te poţi confrunta cu probleme sexuale (scăderea dorinţei, dificultatea de ajunge la orgasm), iar migrenele şi durerile de stomac vor fi la ordinea zilei.

Primul pas în tratarea asteniei: schimbă-ţi ritmul de viaţă şi nu mai „vegeta“ în casă. Lasă maşina în garaj şi, în ziele însorite de martie, fă o plimbare pe jos. Mergi cu bicicleta sau cu rolele ori de câte ori ai ocazia, mănâncă fructe şi legume proaspete (care îţi vor furniza proteinele şi vitaminele necesare organismului). „Cele mai bune metode de tratament pentru astenia de primăvară sunt plimbările şi o alimentaţie bogată în lactate şi fructe“, te sfătuieşte medicul generalist Ramona Constantin. Seara, beau un ceai de tei sau de muşeţel; te va ajuta să ai „un somn uşor“. Şi uită de talk-show-urile agitate şi filme horror! Uită-te la o comedie: te va binedispune!

Soluţiile naturale, mereu la îndemână:
Păpădia: este cel mai puternic detoxifiant al primăverii. Reglează şi stimulează digestia, ajută la eliminarea masivă a toxinelor din organism. E indicat să consumi zilnic, pe stomacul gol, cinci-zece tije de păpădie neînflorită sau o mână de frunze verzi (sub formă de salată). O cură durează minimum şapte zile.
Tinctura de rozmarin: are un efect tonic puternic şi este indicată mai ales în cazul asteniei care apare la persoanele hipotensive, cu predispozitie spre melancolie sau depresie. De asemenea, rozmarinul are efect de stabilizare a emoţiilor, fiind recomandat firilor mai labile, care trec cu rapiditate de la o stare la alta.
Măceşele: conţin o cantitate mare de vitamina C. Sunt un remediu foarte valoros în cazul oboselii cronice, apetitului alimentar inconstant, scăderii imunităţii.
Drojdia de bere: este o adevărată colecţie de vitamine din complexul B. O linguriţă de drojdie de bere, amestecată cu puţină miere, ajută la redobândirea formei fizice şi psihice.
Polenul: este cel mai complex aliment-medicament, însă trebuie administrat cu prudenţă pentru că poate da alergii. Se iau două linguriţe pe zi, după mese.
Produsele apicole: mierea, propolisul, lăptişorul de matcă sunt ajutoare de nădejde în lupta cu astenia. O lingură de miere pe zi (dizolvată într-un pahar de apă caldă) ajută la menţinerea echilibrului de vitamine şi minerale de care organismul tău are nevoie.

Fericirea se găseşte în alimente. Aşa că…

Mănâncă (ceea ce trebuie) şi vei depăşi momentele triste şi depresive!
Banane şi iar banane: Sunt fructe pline de serotonină, care are un efect euforizant. Tot pentru bună dispozitie ia suplimente de vitamina B.
Ciocolata te face fericită: nu întâmplător ronţăi ciocolată atunci când te simţi tristă. Aceasta conţine andamină – substanţă care stimulează creierul. Te-ai întrebat vreodată de ce te înveseleşti când consumi dulciuri? Pentru că glucoza este ca un „fitil“ pentru „uzina producătoare de fericire“ din creier.

Combate astenia! Schimbă-ţi stilul de viaţă!

  1. Ai grijă de corpul tău, mergi săptămânal la saună, masaj, manichiură – toate aceste îţi vor da un tonus nou. Parfumează-te chiar dacă stai în casă!
  2. Plimbă-te, bucură-te de zilele frumoase, de soare şi de copiii din parc! Nu te mai gândi la nimic, lasă la o parte problemele de la serviciu sau de acasă. Respiră aer curat, zâmbeşte, imaginează-ţi că lumea e a ta!
  3. Poartă culori vesele care să te binedispună şi să-ţi aducă aminte de vară! Apropo… nici nu mai e mult până te vei bucura de anotimpul cald!
  4. Cumpără truse noi de machiaj, schimbă fardurile negre şi violet cu unele magenta. Şi, neapărat foloseşte un gloss în culori naturale!
  5. Ascultă muzică ritmată! Astfel vei reuşi să ieşi din starea de oboseală, vei avea chef de viaţă şi dispoziţia necesară pentru orice fel de activitate. Chiar şi pentru o seară întreagă în club.

Foto: Hepta

.