8 mituri legate de transpiraţie

Adevărat sau Fals? De parcă nu ne-ar da suficiente bătăi de cap de una singură, transpiraţia mai este de multe ori şi un fenomen greşit înţeles.

Mit: Transpiraţia miroase.
Adevăr: Transpiraţia în sine nu are miros, dar lichidul secretat de glandale ecrine poate căpăta un miros neplăcut atunci când ajunge în contact cu bacteriile de la nivelul pielii.

Mit: Transpiraţia lasă pete galbene.
Adevăr: Transpiraţia este incoloră, spune Jeannette Graf, profesor asistent la Mount Sinai Medical Central în New York. „Dar atunci când se combină cu bacteriile, cu grăsimile şi uleiurile de pe suprafaţa pielii, acest amestec poate lăsa într-adevăr urme galbene pe haine.“ În plus vei vedea că aceste pete sunt mai vizibile pe hainele deschise la culoare sau albe. Pentru antrenamentele la sală poţi folosi echipamente din materiale sintetice, dar care sunt special concepute pentru a scoate transpiraţia la suprafaţa pielii şi a o lăsa să se evapore.

Mit: Poţi elimina toxinele prin transpiraţie.
Adevăr: Toxinele din corp sunt eliminate cu ajutorul ficatului şi excretate prin urină, nu prin transpiraţie. Însă dacă îţi place să te relaxezi la saună, poţi face asta în continuare – trebuie să ştii însă că tot ce elimini prin transpiraţie e un amestec de apă, sare, proteine şi uree.

Mit: Poţi să elimini grăsimea prin transpiraţie.
Adevăr: Măcar de ar fi aşa de simplu! Tot ce elimini prin transpiraţie e apă, în niciun caz grăsime.

Mit: Antiperspirantele sunt periculoase pentru sănătate.
Adevăr: Îţi aminteşti cu siguranţă acele e-mailuri care circulau în care se spunea că aluminiul din antiperspirante provoacă cancer de sân?! „Studii complexe în jurnale de medicină cunoscute nu susţin această ipoteză, aşadar nu există dovezi ştiinţifice pentru a crede asta“, spune Ranella Hirsch, dermatolog.

Mit: Cu cât mai mult transpiri, cu atât antrenamentul tău e mai eficient.
Adevăr: E adevărat că un antrenament susţinut te poate face să transpiri mai tare, dar temperatura din cameră, materialele din care sunt făcute hainele tale şi condiţia ta fizică sunt elementele cele mai importante. „Poţi să faci un antrenament pe care nu l-ai mai făcut până acum dar dacă eşti într-o formă bună s-ar putea să nu transpiri deloc“, spune Glaser. Ritmul cardiac şi caloriile pe care le arzi sunt indicatori de efort mai buni decât transpiraţia.

Mit: Folosirea antiperspirantelor la sală nu este un obicei sănătos.
Adevăr: Ba dimpotrivă, e un gest chiar indicat şi extrem de apreciat printre colegele de antrenament!

Mit: Transpiraţia este una dintre cauzele acneei.
Adevăr: Acneea apare atunci când glandele sebacee sunt obturate de uleiurile secretate de piele şi nu de transpiraţie. Excepţia? Acneea de pe spate, apărută uneori din cauza unui sutien din materiale sintetice.

De Alyssa Kolsky Hertzig, traducere şi adaptare de Mirela Ujică; foto Richard Rutledge, Fred Lyon, P. Horst, Joseph Leombruno, Jack Bodi

Adriana Matei
contact@misshypewit.com