15 rezoluţii sănătoase la început de an

Inspiră-te din lista noastră de început de an şi pregăteşte-te să obţii o formă fizică de invidiat.

Orice listă de început de an trebuie să includă şi o rezoluţie privind modul de viaţă sănătos. Inspiră-te din sfaturile noastre şi pune la punct calendarul unei forme fizice de invidiat.

Ne dorim să fim mai slabe, să ne bucurăm de fiecare zi şi să minimizăm orice risc de îmbolnăvire. Însă cum să faci asta atunci când televiziunile şi ziarele continuă să te bombardeze cu ştiri înspăimântătoare despre noi forme de gripă, viruşi necunoscuţi şi alergii cărora nu li s-a găsit încă leacul? Soluţia? Nu te lăsa impresionată prea uşor, dar nici nu deveni ipohondră. Află ce trebuie să faci în fiecare zi, săptămână sau anual pentru a ţine bolile departe de locuinţa ta.

În fiecare zi…

  • Ar trebui să-ţi cureţi dinţii, temeinic. Şi să foloseşti aţa dentară. Da, în fiecare zi chiar. Studiile medicale arată că persoanele care suferă de afecţiuni ale gingiilor (consecinţă clară a nefolosirii regulate a aţei dentare) sunt mai predispuse să se îmbolnăvească de diabet. Aşa că poate două minute pe zi merită „pierdute“.
  • Nu uita de calciu! Este acel element extrem de important pentru sănătatea ta: îţi întăreşte oasele şi te fereşte de osteoporoză. Medicii spun că vârsta la care calciul este cel mai bine absorbit de organism este cea cuprinsă între 20 şi 30 de ani. Aşadar, nu uita să incluzi zilnic în dieta ta lactate (cu conţinut scăzut de grăsime), legume verzi şi seminţe bogate în calciu, precum migdalele şi nucile braziliene.
  • Nu evita alimentele cu probiotice (aşa-numitele bacterii bune). Reglează microflora intestinală, întăresc sistemul imunitar, favorizează absorbţia grăsimilor. Un iaurt în fiecare dimineaţă e indicat. Dar poţi lua şi capsule cu suplimente probiotice.
  • Numără până la cinci porţii de legume sau fructe în fiecare zi. Dar cifra la care trebuie să te opreşti, de fapt e şapte – numărul meselor care trebuie să includă  fructe şi legume obligatorii pentru fiecare zi. Nu uita: o porţie înseamnă şi un suc de fructe sau o supă de legume.

În fiecare săptămână…

  • Curăţă-ţi mobilul! Îţi apar tot felul de coşuri pe obraz? S-ar putea ca telefonul tău să fie de vină. Materialul din care este confecţionat se încălzeşte în timp ce vorbeşti, aşa că devine un teren fertil penru bacterii. În plus, studii recente au arătat că nichelul pe care îl conţine aproape orice model de telefon mobil poate provoca alergii şi inflamaţii ale pielii. Soluţia: cumpără, urgent, câteva şerveţele antibacteriene cu care să îl cureţi.
  • Măcar o dată pe săptămână oferă-i sistemului tău digestiv un moment de respiro. Uită de produsele de origine animală, de alimentele superprocesate, de băuturi acidulate şi zahăr şi încearcă să treci pe legume, cereale integrale şi apă plată.
  • Alege uleiurile salvatoare: consumă, măcar de 2-3 ori pe săptămână, peşte bogat în omega-3, cum ar fi somon, sardine sau păstrăv. Sunt suplimente necesare în reducerea inflamaţiilor, anti-depresive şi îţi protejează inima. Dacă nu-ţi place peştele, poţi oricând alege capsulele cu omega-3 şi omega-6 cu extract de in sau cânepă.
  • Întâlneşte-te cu prietenii. Munca de la birou, agitaţia cotidiană şi noile responsabilităţi de „om matur“ te pot împiedica să profiţi de lungile seri împreună cu prietenele. Însă măcar o dată pe săptămână socializează! Se pare că astfel reduci riscul apariţiei unor boli de inimă.

În fiecare lună…

  • Verifică sănătatea sânilor tăi. Autocontrolul lunar este vital în condiţiile în care nouă din zece femei îşi descoperă singură afecţiuni ale sânilor. Dar pentru asta trebuie să-ţi cunoşti foarte bine corpul. Doctorii recomandă autopalparea lunară: aşa poţi vedea dacă au apărut inflamaţii suspecte sau dacă aspectul pielii s-a schimbat. Şi fă-ţi programare pentru o mamografie măcar o dată pe an.

  • Stabileşte-ţi obiective clare la fitness. Ştim, orele de aerobic sau spinning nu sunt, nici pe departe, preferatele tale. Însă dacă ritualul tău de mişcare implică câte o oră de sală în fiecare săptămână, după acelaşi tipic (abdomene, exerciţii cardio), la un anumit moment dat acestea nu vor mai avea efect asupra corpului tău. Ca să-ţi lucrezi mai bine muşchii şi pentru un organism mai tonifiat ai nevoie de schimbare, din când în când. Încearcă aparate noi sau exerciţii pe care nu le-ai mai făcut până acum.
  • Fă o listă de cumpărături. Dacă din lipsă de timp îţi umpli frigiderul şi cămara doar de câteva ori pe lună, obişnuieşte-te să ai cu tine o listă cu ceea ce trebuie achiziţionat. Studiile arată că, în momentul în care pleci la cumpărături fără un „plan“ exact, eşti tentată să cumperi mai multe alimente decât ai avea nevoie şi nu dintre cele mai sănătoase.
  • Detoxifiază-ţi biroul! Birourile şi tastaturile de computer adăpostesc cele mai multe bacterii dintr-o clădire de birouri – mai multe chiar decât o toaletă publică! Obişnuieşte-te să îţi cureţi biroul, mouse-ul şi tastatura cu şerveţele antibacteriene. Evită să te machiezi sau să mănânci pe birou şi nu uita să-ţi speli mâinile o dată la câteva ore.

De două ori pe an…

  • Donează sânge! Gândeşte-te că există o mulţime de cazuri disperate în spitale şi bolnavi care au nevoie de transfuzii, iar rezervele de sânge ale spitalelor de stat sunt limitate. Este un gest simplu pe care poţi să îl faci din când în când.
  • Fă o vizită dentistului. Chiar dacă tu crezi că totul e în ordine cu dantura ta, fă-ţi o programare, o dată la şase luni, la un cabinet stomatologic. Vei identifica mult mai rapid cariile în devenire sau alte probleme ale dinţilor. În plus, poţi profita de ocazie şi îţi poţi face un detartraj sau o curăţire profesională a danturii.
  • Nu uita de controlul oftamologic şi nici de analizele de sânge! Suntem obişnuite să lucrăm mult la computer şi să ne uităm câteva ore pe zi la televizor: sunt lucruri care vor avea o influenţă semnificativă asupra sănătăţii ochilor. Controlul oftamologic regulat te poate ajuta să remarci rapid miopia sau creşterea dioptriilor la ochelari. În plus, dacă faci o dată sau de două ori pe an,câte un set complet de analize, previi o serie de boli şi afli ce vitamine şi minerale îţi lipsesc din organism, astfel încât să le poţi suplimenta rapid.

Foto: Hepta

.