Cum poţi să cumperi inteligent mâncarea?

Trebuie să recunoşti cinstit: o bună parte dintre alimentele pe care le îndeşi săptămână de săptămână în coşul tău de cumpărături ajung… la coşul de gunoi. Cum să faci să te aprovizionezi eficient?

Când mergi la cumpărături, mai ales dacă n-ai mâncat prea bine înainte, ai tendinţa să înghesui în coşul de la supermarket toate bunătăţile care îţi cad sub ochi. Parcă ţi-ar fi poftă de căpşuni, însă doar când te gândeşti la nişte piersici zemoase îţi lasă gura apă. Îţi propui să-ţi faci câte o salată sănătoasă cu legume şi brânză în fiecare seară, dar parcă n-ai rezista tentaţiei să iei şi o porţie de somon afumat. Şi, dacă mai pui la socoteală faptul că vei răspunde invitaţiilor în oraş ale prietenilor… un lucru e sigur: o bună parte din mâncarea cumpărată de tine va ajunge la coşul de gunoi sau (dacă încă mai e comestibilă), la pisicile din spatele casei. Iar contul tău se subţiază inutil la fiecare repriză de cumpărături. Ce poţi face să nu mai cheltui aiurea bani pe mâncare? Şi, mai ales, ce trebuie să cumperi şi ce nu?

Fructe şi legume

De ce avem nevoie de ele? Aduc un aport important de vitamine şi minerale organismului, iar 84% dintre mamele din România au declarat chiar că preferă pentru copii vitamine naturale din fructe şi legume decât suplimentele de vitamine*. „Consumul de fructe întregi este mai benefic pentru sănătate şi ar trebui încurajat atât în rândul adulţilor, cât şi al copiilor. Şi, din fericire, observăm în ultimii ani că românii pun tot mai multe legume şi fructe în coşul de cumpărături“, spune doctorul nutriţionist Şerban Damian. Cum faci să ai cât mai mult timp proviziile proaspete, dar să nu mergi non-stop la magazin? Ai grijă unde depozitezi fructele şi legumele. O parte dintre ele le poţi depozita în frigider (mai puţin bananele şi ananasul, cărora temperatura scăzută le opreşte procesul de coacere); vor rezista mai mult. Pune legumele în pungi închise ermetic (morcovii, ardeii sau castraveţii lungi sunt împachetaţi deja aşa) sau chiar în caserole din plastic bine închise. Excepţia: salata verde, pe care ar trebui s-o consumi cât mai repede şi pe care ar trebui s-o păstrezi într-un bol, neacoperită, în frigider.

Da, poţi să îngheţi unele rezerve

Dacă ţi se pare că ai cumpărat prea multe provizii sau dacă eşti nevoită să pleci câteva zile de acasă şi ai vrea totuşi să nu te reapuci de cumpărături când revii, îngheaţă câteva dintre alimentele pe care le ai. Poţi încerca acest lucru cu laptele (dacă nu e deschisă cutia), iaurtul (poţi să-l ţii mai multe săptămâni în congelator), cartofii fierţi şi răciţi (stau chiar câteva luni în congelator) sau chiar ouăle băture deja şi puse într-o caserolă bine închisă.

Planifică-ţi bine porţiile

Chiar dacă eşti singură sau ai prieteni invitaţi la masă, ai tendinţa să cumperii provizii cât pentru o armată întreagă. Dacă eşti singură, încearcă să te gândeşti la un meniu aproximativ pentru toată săptămâna (da, ştim, nu pare foarte amuzant şi foarte apetisant, însă îţi poate salva o grămadă de bani). Dacă ai invitaţi la masă, la fel, gândeşte-te la un meniu (de data asta chiar îl poţi scrie pe hârtie), vezi de câte porţii de ingrediente ai nevoie şi cumpără calculat. Cum aproximezi porţiile? Gândeşte aşa, spun chef-ii cu experienţă: o porţie de orez înseamnă un sfert dintr-o cană, o porţie de mazăre înseamnă trei linguri mari de boabe nefierte (asta în cazul în care le serveşti drept garnituri), o porţie de spaghetti e echivalentul snopului de spaghete uscate pe care le poţi prinde între degetul mare şi arătător (formând un O), o bucată cât palma se consideră porţie la carne sau peşte. Ce poţi să mai faci atunci când pregăteşti o masă pentru alţii? Să… trişezi puţin: caută aplicaţiile Love Food Hate Waste (gratuit pentru iPhone, iPad şi Android – un program care îţi spune ce alimente şi în ce cantităţi trebuie să cumperi pentru două săptămâni) sau Menu Planner (1,99 lire) care are mai multe reţete de mâncare şi care îţi generează, în funcţie de meniul pe care îl alegi tu, şi lista de cumpărături necesară.

* Studiu făcut în cadrul campaniei „5 porţii de legume, fructe sau suc de fructe“ desfăşurată în România şi Polonia..

roxana.cornac
roxana.cornac@glamour.ro