6 minciuni demontate despre diete

De-a lungul timpului au fost promovate tot felul de diete care promiteau o scădere în greutate cum nu se poate mai ușoară, lipsită de efort – și fictivă, bineînțeles. Acum, noile strategii se bazează pe adevăruri dure și rezultate reale.

În eforturile sale repetate de a scăpa de kilogramele în plus, Mara Schiavocampo, o jurnalistă recompensată cu Premiul Emmy, a încercat orice, de la shake-uri pentru slăbit la diete pe bază de pastile care promiteau eliminarea kilogramelor în plus aproape instantaneu. Ba chiar s-a și înscris la un moment dat într-un grup de suport în care era interzis consumul de porumb și mazăre și în care avea nevoie de permisiunea coordonatorilor pentru a mânca. Nimic nu a funcționat. Dar faptul că timp de 23 de ani a avut parte numai de tentative de a slăbi eșuate a fost compensat de dobândirea unei atitudini înțelepte privind procesul de slăbire. Iar dacă citești trucurile pe care le-a dezvăluit în cartea sa, Thinspired: How I Lost 90 Pounds – My Plan for Lasting Weight Loss and Self-Acceptance, îți dai seama cu ușurință că ea chiar este o femeie care le-a încercat pe toate. După ce a slăbit peste 40 de kilograme în doi ani și a reușit să se țină departe de kilogramele în plus pentru mai bine de un an, Mara susține că: „Dacă vrei să slăbești, trebuie să mănânci mai puține calorii, punct. Dacă tot nu reușești să slăbești, mănâncă și mai puțin. Această industrie a dietelor te face să crezi că poți pocni din degete și – voilà – ești slabă. Ei bine, ghici? Nu poți.“

Potrivit unui studiu, doar 25% dintre oamenii care slăbesc reușesc să își mențină noua greutate pentru cinci ani sau mai mult. Schiavocampo ne explică de ce: „Procesul de slăbire implică durere și sacrificiu.“

Cup cake faisant la grimace

Adevărul: nu poți slăbi fără să îți fie foame.
Dacă lumea ar fi dreaptă, apetitul nostru s-ar diminua proporțional cu măsura rochiilor noastre. Dar corpurile noastre nu funcționează așa. O soluție ar putea fi leptina, un hormon al cărui rol este accelararea metabolismul, fiind secretat de celulele de grăsime din organism. Atunci când dai jos kilogramele nedorite, energia ta scade. „Pe măsură ce slăbești, simți că ești mai înfometată ca oricând și vrei să mănânci mai mult pentru a te sătura. Creierul tău reacționează diferit la mâncare și vei simți o nevoie puternică de a mânca, fără să te poți abține“, spune Michael Rosenbaum, profesor și cercetător la Universitatea Columbia. Poate că medicamentele bazate pe leptină vor da rezultate într-o bună zi, dar, acum trebuie să îți păcălești organismul pentru a se simți sătul. Ce poți face în acest sens? Consumă proteine la fiecare masă și ia des gustări formate din alimente cu un conținut caloric redus. Barbara Rolls, profesoară și șefa catedrei de nutriție de la Universitatea Penn State, autoare a volumului
The Ultimate Volumetrics Diet, le numește „alimente care nu îți oferă multă energie.“ „Studiile noastre au demonstrat că poți mânca mai mult de 500 de grame pe zi și tot poți slăbi dacă alegi preparate cu puține calorii și un conținut ridicat de apă“, spune ea. Cele mai bune opțiuni sunt: supele, peștele, legumele și majoritatea fructelor.

Adevărul: e posibil să fii nevoită să renunți complet la anumite dulciuri.
Înghețatele și brioșele par de-a dreptul… inofensive: te gândești că, în cantitatăți mici, nu au cum să îți facă rău. Dar când încerci să slăbești, faptul că trebuie să renunți la ele este mai dificil ca oricând. În timp ce nivelul leptinei scade atunci când ești la dietă (iar poftele se intensifică), nivelul grelinei – hormonul apetitului – crește, declanșând nu numai pofta de mâncare, ci și nevoia de a consuma alimente bogate în zahăr și grăsimi, susține David. E. Cummings, profesor de medicină la Universitatea Washington din Seattle. Consecința este următoarea: dacă îți este poftă de un fursec, există riscul să nu te oprești până nu termini întregul pachet. „Corpurile noastre au dezvoltat un sistem de protecție foarte puternic, ce împiedică scăderea în greutate, iar unul dintre efectele acestui proces este nevoia de a consuma alimente dulci, cu foarte multe calorii“, spune el. Schiavocampo a renunțat la dulciuri, la lactate, la produse de patiserie și la vin în încercarea de a ajunge la măsura șase la haine – provocare despre care afirmă că a fost „groaznică. Dar este mai simplu să renunți la tot dintr-odată decât să încerci să faci asta în mai multe etape.“

Adevărul: nu ești în măsură să apreciezi dacă mănânci corect sau nu.
Nu există persoană care să nu fi jurat măcar o dată că a ținut cu strictețe un regim, iar apoi, la proba cântarului, rezultatul să fi arătat altceva. Când vine vorba de diete, amăgirea de sine este foarte periculoasă. De exemplu, cercetătorii de la Universitatea din Carolina de Sud au analizat de curând un studiu realizat în cadrul programului National Health and Nutrition Examination Survey între 1971 și 2010 potrivit căruia aproape 70% dintre cele 34 000 de participante la el au declarat că mănâncă atât de puțin încât informațiile lor „nu erau plauzibile.“ Pur și simplu ele nu ar fi putut supraviețui în aceste condiții. „Motivul pentru care oamenii afirmă că mănâncă mai puțin decât o fac este de neînțeles. Există persoane care efectiv nu vor să recunoască exact cât mănâncă, dar și persoane care pur și simplu nu își dau seama câte calorii consumă“, spune Andrew Brown, cercetător la Universitatea din Alabama. El a demonstrat că există o mică legătură între consumul constant de fructe și legume și pierderea în greutate și a observat că, în loc să includă salate în dieta lor, oamenii preferă să înlocuiască anumite alimente cu orezul. Brun, de cele mai multe ori. „Dacă vrei cu adevărat să slăbești, trebuie să devii responsabilă în privința asta, începând prin a număra caloriile sau a păstra un jurnal în care să scrii tot ce mănânci.“

Meringues en forme de cochons

Adevărul: dacă faci sport însă nu ai grijă la alimentație, nu vei reuși să slăbești.
„Este frustrant, dar adevărat în același timp: dacă faci numai exerciții fizice și nu îți schimbi regimul alimentar, nu vei reuși să slăbești mai mult de câteva kilograme“, spune John M. Jakicic, directorul centrului de cercetare privind controlul greutății din cadrul Universității Pittsburgh. „Iar asta se întâmplă pentru că majoritatea oamenilor recâștigă acele calorii pierdute prin sport mâncând mai mult.“ Este foarte simplu: dacă o femeie care are aproximativ 60 de kilograme merge șase kilometri într-o oră, ea va arde în jur de 317 calorii, cu doar 27 de calorii mai mult decât conține o Grande Mocha de la Starbucks. Programele de sport intense, cum este SoulCycle (favoritul lui Schiavocampo), te pot ajuta să arzi mai multe calorii, dar, uneori, nici măcar acestea nu au efectul pe care îl dorești. Există studii care au arătat că, în unele cazuri, anumite exerciții te pot epuiza atât de tare încât vei ajunge să te miști mai puțin decât în mod normal după antrenament, susține Jakicic care ne recomandă următoarea strategie: „Bineînțeles că trebuie să faci sport, cel puțin 30 sau 40 de minute în fiecare zi – e benefic pentru sănătatea ta și te ajută să arzi caloriile. Însă dacă vrei să slăbești, trebuie să începi și să mănânci mai puțin.“

conran soccer ball & leather conran jump rope

Adevărul: nu îți poți schimba metabolismul pentru totdeauna.
„Este foarte dificil pentru multe persoane să își lucreze corpul atât de intens încât să facă o schimbare semnificativă în ceea ce privește metabolismul lor“, spune David Nieman, profesor și cercetător la Universitatea Appalachian State. Fă câte două reprize de exerciții cu greutăți de trei ori pe săptămână pentru a începe să câștigi masă musculară și să arzi mai multe calorii.

Adevărul: odată ce ai slăbit, nu poți face excese.
Aproximativ 60% dintre persoanele care slăbesc ajung să pună la loc kilogramele pe care le-au dat jos nu pentru că sunt lipsite de motivație, ci pentru că e mai greu să te menții la o anumită greutate decât să slăbești: „Cei care cântăresc în jur de 55 de kilograme fără să țină o dietă nu trebuie să muncească mult pentru a se menține la această greutate. Dar cei care trec de la 70 și ceva de kilograme la 50 ard cu 350 de calorii mai puțin în fiecare zi – așa că trebuie să mănânce mai puțin și să facă mai multă mișcare.“ Da, nu este ușor. Dar oricine poate avea șanse mari de reușită, iar Registrul Național pentru Controlul Greutății (NWCR) din America, o bază de date în care sunt incluse persoanele care au reușit să își mențină greutatea după ce au slăbit pentru cel puțin un an, este cea mai bună dovadă în acest sens. Oamenii care au reușit să își țină sub control greutatea se antrenează în medie o oră pe zi, spune James Hill, cofondatorul NWCR. Ei au adoptat diferite strategii care să îi ajute să își urmeze planul, fie că vorbim despre faptul că se cântăresc zilnic sau își numără caloriile. „La fel de important este să nu trișeze“, spune Victoria A. Catenacci, profesor de endocrinologie la Universitatea Colorado Denver. Descoperă o dietă și un program de sport de care să te poți ține pe termen lung. Și, orice ar fi, nu renunța. „Mulți oameni din NWCR au eșuat de multe ori înainte să aibă succes. Pentru mine, ei sunt niște eroi“, spune Hill.

De Ginny Graves, traducere și adaptare de Bianca Sterie, foto Guliver/Getty Images, Photoland/Corbis

roxana.cornac
roxana.cornac@glamour.ro