Irina Marinescu, despre noua ei colecție și piesele cheie din garderoba oricărei femei

Suntem sigure că şi voi îndrăgiţi la fel de tare ca şi noi creaţiile Irinei Marinescu! Am vizitat-o în superbul showroom de lângă piaţa Sfântul Ştefan iar timpul a trecut atât de repede; am fi tot avut lucruri de văzut şi povestit. Cu alte cuvinte, ne-am simţit minunat la ea!

Ai construit un brand puternic şi de mare succes. Care e povestea lui?

Cred că în momentul în care începeam deja să-l construiesc nu eram conştientă că o făceam. Plecam la drum doar cu încrederea oarbă a unui copil mare, gata să lupte fără să ştie neapărat cum. Probabil cel mai de preţ lucru pe care l-am avut la început de drum a fost încrederea. Dorinţa mea nestăpânită de a face ceea ce simţeam, lucrul faţă de care nu aveam nicio îndoială. În timp am crescut împreună şi am început să descopăr ce îmi doream de la brandul pe care îl construisem. Îmi doream să spun poveşti, care să vorbească despre toate lucrurile despre care mie nu îmi era dat să vorbesc. Îmi doream să fac piese care să vorbească despre mine, subtil şi atât cât trebuia. A trecut timpul, dar noi am rămas la fel, o echipă mică de oameni, care cred în alţi oameni şi în ceea ce pot face ei, în iscusinţa gestului artizanal. Credem în calitate fără compromis, în atenţia şi grija pentru detalii. Credem că hainele trebuie să fie plăcute ochiului, dar în acelaşi timp, funcţionale, confortabile şi timeless.

Cum a început totul şi cum de ai ales designul vestimentar?

A început cu desenele stângace ale unui copil şi preocuparea lui vis-à-vis de un ceva care făcea timpul să treacă foarte repede. Nu-mi păsa că trece timpul şi nici nu observam. Au venit toate la timpul lor şi am înţeles cândva că nu îmi doream să fac grafică, pictură, sau scenografie, aşa cum crezusem mai înainte. Îmi doream să fac costum.

Care ai spune că a fost secretul succesului tău?

Încăpăţânarea şi încrederea de neclintit.

Ce sfat ai da unui tânăr designer aflat la început de drum?

Citeam de curând un interviu al lui Olivier Theyskens, care spunea că „industria de modă este saturată“. L-am găsit ca fiind extrem de util şi o documentare exceptională pentru toţi tinerii aspiranţi din această industrie. Piaţa este într-adevăr foarte saturată. Prea mult, prea repede, mult prea superficial. Cel mai uşor e să livrezi pentru public, o soluţie „eye-candy“. E simplu să atragi atenţia, fie şi şocând. Întrebarea este pentru câtă vreme reuşeşti să menţii focusul publicului şi al specialiştilor. E doar o chestiune de moment, până când altcineva reuşeşte să şocheze mai tare. Cel mai greu este să îţi menţii poziţia fermă şi fără compromis. Cu încăpăţânare şi meticulozitate, fără să renunţi la propria filozofie referitoare la brand şi la considerentele pe care este el construit. Cel mai dificil în meseria asta este să rămâi constant în linie şi în calitatea produsului şi cred că acesta este criteriul care a făcut anumite branduri mari să reziste indiferent de timp sau curent. Nu cred că poţi rezista încercând doar să mergi cu valul, indiferent de direcţia lui. Cred că un brand inteligent are „coloană vertebrală“. Sunt zeci de direcţii în care un tânăr designer poate să meargă acum. Piaţa este mult mai ofertantă şi mai variată. E mult mai simplu acum decât în urmă cu zece ani, mai simplu să fii în domeniu fără să ai un brand propriu. Însă în final nu pot da sfaturi, pentru că eu nu sunt în locul celor care sunt la început de drum şi fiecare dintre noi are dreptul să viseze şi să creadă la fel de îndârjit în visul lui.

Ce consideri că este mai important în această profesie: viziunea artistică sau abilitatea de a construi un business puternic?

Sunt două lucruri complet diferite. Designerul nu ar trebui să facă altceva în afară de partea creativă, chiar dacă ea presupune şi un simţ aparte. O intuiţie constantă apropo de viitorul apropiat. Intuiţia este o abilitate foarte importantă pentru un designer. Pentru a construi un business puternic trebuie să ai calităţi manageriale şi nu este neapărat că un designer bun să le aibă. Local, cea mai mare parte dintre oameni are senzaţia că poate orice. Românii au tendinţa să creadă că sunt buni la toate. Eu însă cred că cel mai bun lucru pentru un brand de succes este ca fiecare componentă să fie separată.

Care e partea cea mai dificilă a jobului tău? Dar cea mai frumoasă?

Raportarea la un public foarte restrâns, la o nişă. Percepţia pe care o are publicul local apropo de designerii români şi validarea care vine doar în urma celei primite dinafara ţării. Pentru cea mai mare parte a publicului local, designerii români nu sunt o soluţie alternativă, nu reprezintă o manieră prin care s-ar putea diferenţia de mase. Majoritatea publicului simte nevoia de a se identifica cu o anumită imagine, importată sau nu, şi atunci, alegerea unor designeri locali este strict influenţată de această imagine. În România a fi diferit este mai degrabă ceva rău. Cea mai frumoasă parte este procesul prin care se produce o piesă, de la primele schiţe, la schiţa tehnică finală, la tipar şi modificări. Este atât de aparte tot procesul ăsta. E foarte special să urmăreşti pas cu pas tot ce se întâmplă cu ţesăturile, să realizezi uneori că tu eşti cel care trebuie să respecte compoziţia, felul în care se comportă, că nu i te poţi împotrivi materialului. Uneori poate părea chiar că jumătate din tot drumul ăsta îl face ţesătura singură.

Ce aşteptări ai de la oamenii care lucrează pentru tine? A fost greu să formezi echipa perfectă?

Nu ştiu dacă a fost greu. Fetele sunt cu mine de atât de mulţi ani, încât am uitat dacă a fost greu sau nu, pentru că între timp realizez că avem un limbaj pe care îl mai desluşim doar noi. Ele îmi cunosc deja aşteptările legate de un produs, ştiu deja cât de tare, ce şi cum îmi doresc de la un produs în forma finită. Cred că un lucru important în relaţia dintre noi a fost acceptarea reciprocă, şi a ideii că nu putem face lucrurile separate şi că fiecare dintre noi are un rol aparte în procesul de producţie al unei piese.

Cât timp lucrezi la realizarea unei colecţii? Descrie-ne puţin paşii.

Au fost dăţi când am lucrat luni de zile, altele când a trebuit să mă mişc foarte repede, când am depins de deadline-uri şi nu am avut atât de mult timp să pritocesc la detalii, aşa cum mi-aş fi dorit. La cea de toamnă/iarnă 2015 lucrez deja din noiembrie. Paşii sunt mereu aceiaşi. Nu caut nimic anume. Există un moment în care ştiu exact ce am să fac pentru următoarea colecţie. Încep să leg firele şi să desluşesc în ce direcţie o ia povestea şi abia după aceea încep să fac schiţele, care rămân multă vreme descifrabile doar pentru mine. Ţesăturile joacă un rol major, pentru că mă inspiră şi îmi schimbă de foarte multe ori direcţia sau ideea pe care o aveam despre o piesă. După, lucrurile încep deja să fie mult mai ordonate şi ritualice.

Vorbeşte-ne puţin despre cea mai recentă colecţie.

A M O R, colecţia de vară 2015 vorbeşte despre fascinaţia mea pentru Federico García Lorca şi mai precis despre lumea pe care o conturează desenele lui, despre perioada Dalí din viaţa lui. Interesul meu pentru Lorca a coincis cu una dintre puţinele perioade din viaţa mea când am ales să mă opresc şi să mă uit dinafară la tot ce se întamplă în jurul meu. Este una dintre cele mai solare şi colorate colecţii ale mele, dar mă regăsesc în ea din ce în ce mai tare.

De unde pot fi cumpărate creaţiile tale?

De la showroomul nostru din Intrarea Pristolului numarul 3 şi online.

Ce planuri de viitor ai? Cum vezi brandul tău în următorii ani?

Avem planuri mari pentru el. Momentan ne concentrăm pe finalizarea colecţiei de toamnă, pe un eveniment de presă la New York, pe retaileri din afara ţării. În viziunea mea brandul IM rămâne unul artizanal, rămâne fidel filosofiei cu care a debutat, cu aceeaşi poveste şi principii, însă cu un public şi un awareness mult mai mare.

Care a fost cel mai frumos moment din cariera ta? Dar cel mai dificil?

Cel în care colecţiile mele au spus povestea brandului fără ca eu să fiu acolo pentru a o susţine, în momentul în care am început să trimitem piese în showroomul de la New York. Meseria asta nu e niciodată uşoară, prin urmare prefer să nu fac un top al celor mai dificile momente.

Există un personaj pe care ţi-ai dori în mod special să-l vezi purtându-ţi creaţiile?

Nu mă pot gândi la un personaj anume. În primul rând pentru că sunt multe femei care ne-ar onora purtându-ne şi nu mă refer neapărat la personalităţi sau vedete, ci la o anumită tipologie feminină. La acel tip de femeie pentru care cel mai important criteriu în materie de stil este propria ei percepţie despre sine. În al doilea rând, pentru că multe dintre cele care ne-au ales s-au identificat singure cu ceea ce facem şi ne-au devenit cliente şi pentru experienţa pe care o trăiesc în showroom. S-au regăsit în ceea ce facem şi în felul în care am ales să o facem.

Cum arată o zi din viaţa ta?

Agitată, pe fugă, haotică pe alocuri, plină, colorată.

Vorbeste-ne puţin puţin despre stilul tău…

Stilul meu are foarte mare legătură cu felul în care arată viaţa mea. Sunt destul de agitată de fel, mă mişc mult, alerg mult (la propriu şi la figurat), sunt mereu în drum spre ceva, făcând ceva. Prin urmare este esenţial să mă simt confortabil în ceea ce port, să mă pot mişca uşor şi adapta oricărui context neaşteptat. Ador negrul şi mai nou bleumarinul, dar şi albul, griul. Cel mai mult mă îmbrac în negru, lejer, în leggings sau jeanşi. Evit să arăt ca scoasă din cutie şi detest orice detaliu prea la locul lui. Stilul meu e un mix între androgin, normcore, heroinchic, messy, efortless, cu accente clasice care definesc femininul, aşa cum sunt tocurile, pe care le-am adorat din prima clipă în care m-am urcat pe ele.

Nu te-ai putea despărţi de…

Băieţii mei.

Accesoriul preferat…

Am multe accesorii pe care la ador efectiv, dar cred că cel mai drag dintre ele (în ultima vreme) este ceasul Omega, care a fost al tatălui meu.

În geanta ta se găsesc mereu…

Ţigări, bonuri, creioane mecanice, vaselină pentru buze, agenda, încărcătorul pentru telefon şi nu de puţine ori, piese LEGO, figurine şi diverse alte jucării de-ale lui Luca (n.red.: băieţelul Irinei).

Cine reprezintă pentru tine un ideal de frumuseţe şi stil?

Bianca Jagger.

Care crezi că sunt piesele în care ar fi bine să investim în acest sezon?

O pereche de flared jeans, sandalele cu toc gros şi platformă, o rochie din denim.

Care crezi că sunt piesele care trebuie să se găsească în garderoba oricărei femei?

O cămaşă neagră din mătase, o rochie maxi neagră din mătase cu bretele spaghetti, un blazer negru, o pereche de stilettos din piele întoarsă, un pardesiu perfect croit.

Ce colecţie internaţională ţi-a plăcut în acest sezon?

Stella McCartney.

Intră în galeria foto pentru a vedea piesele care ne-au atras atenția în showroom-ul Irinei Marinescu. 

Fotografii de Andreea Macri

Fashion Editor Oana Vasilache

Model: Mădălina/MRA Models; machiaj: Alexandra Crăescu; coafură: Costin Vamanu/Gett’s Artistic Team.

roxana.cornac
roxana.cornac@glamour.ro