Designer sub lupă: duo 109

Marina Moldovan şi Ioana Dumitrescu, cele două fete simpatice din spatele brandului românesc 109, adoră tricourile, pe care pot „picta“ mesaje amuzante şi oamenii cât mai creativi cu care pot colabora pentru colecţii capsulă.

Marina Moldovan şi Ioana Dumitrescu, cele două fete simpatice din spatele brandului românesc 109, adoră tricourile, pe care pot „picta“ mesaje amuzante şi oamenii cât mai creativi cu care pot colabora pentru colecţii capsulă. 

Cum aţi ajuns să formaţi echipa 109?
Ne-am cunoscut în 2009 şi ne-am dat seama destul de repede că, dacă am uni experienţa mea în promovare (n. red. – spune Ioana) şi pe cea de designer a Marinei, am putea să creăm împreună un atelier. Aşa s-a născut 109.

Care a fost prima piesă imaginată? Cum a apărut ideea?
Primele piese realizate au fost pentru „View my profile“, o serie de topuri unicat din mătase imprimate digital cu picturi celebre, însoţite de mesaje standard facebook. Iar ideea ne-a venit ca o ironie la adresa „vieţii“ virtuale pe care o întâlnim pe platformele sociale.

Aţi avut o colecţie de tricouri imprimate cu vederi româneşti vechi, piese cu cristale în ediţie limitată… Ce urmează? Şi de ce aţi ales formula colecţiilor capsulă?
Avem mai multe idei. Urmează să lansăm o linie de tricouri permanentă, căci pentru noi tricoul este o piesă extrem de versatilă şi totodată un soi de pânză goală pe care poţi să vii cu idei şi concepte proaspete şi amuzante. În continuare, ne dorim să dezvoltăm platforma „109 + 1“ şi astfel să colaborăm cu oameni creativi din toate zonele, aşa cum am făcut pentru colecţia „Thanatoturism“, atunci când am colaborat cu Noemi Revnic şi Cosima Opârtan. 

Trei elemente care definesc brandul 109 sunt…
… construcţie, print, fun.

Ce vă inspiră pe voi? Cum rezolvaţi când aveţi păreri în contradictoriu despre cum ar trebui să arate o colecţie? 
Marina: Absorb informaţia cotidiană din jurul meu şi o filtrez. De cele mai multe ori, inspiraţia vine din lucruri neaşteptate: o stare de spirit, o asociere neobişnuită; în orice caz, inspiraţia vine din sfera personală.
Ioana: Dacă ne-am contrazice la acest capitol, aş lăsa-o pe Marina să facă ce face ea mai bine, am încrederea că ştie mai bine decât mine cum trebuie să arate colecţiile.

Ce e mai greu: schiţa, găsirea materialelor perfecte sau vânzarea produsului finit?
Vânzarea produsului finit este în continuare cea mai mare provocare, pentru că sunt foarte puţine spaţii comerciale în România care să fie pe profilul nostru, iar la nivel internaţional accesul este mai anevoios. Dar suntem optimiste! 

Ce colecţie pregătiţi pentru toamnă/iarnă?
Colecţia de toamnă/iarnă 2013/2014 „Delikatessen“ a fost prezentată în cadrul târgului Tranoï, Paris în urmă cu două luni şi va fi lansată în România la sfârşitul verii.

Ce vă place şi ce nu vă place din ceea ce vedeţi în moda străzii în România?
Moda străzii în România este un amalgam de pături sociale, stări şi dorinţe. Pe de o parte, se vede foarte clar lipsa unei culturi în sensul modei, dar şi lipsa preocupării, de cele mai multe ori datorate nivelului de trai. Iar pe de altă parte, avem parte de acest balcanism post-comunist, care se materializează prin nevoia de a arăta că ai bani să îţi cumperi haine şi accesorii scumpe; desigur, mai sunt şi acei puţini câţiva cu un puternic stil personal, dar şi cei care aleg să „play it safe“, candidaţii perfecţi pentru rubricile autohtone de „bine îmbrăcaţi“.

Unde se găsesc creaţiile 109?
Creaţiile 109 pot fi achiziţionate din showroom-ul nostru din dtr. Vasile Gherghel nr. 109, de la The Place Concept Store şi în curând şi online. Stay tuned!

Marina Moldovan şi Ioana Dumitrescu

Foto: arhiva personală a invitaţilor