Transparența listei de ingrediente: secret comercial sau pericol ascuns?

Când rafturile magazinelor și rețelele sociale sunt pline de creme minune și de produse de machiaj magice, ne punem speranța într-un singur criteriu pentru a face alegerea corectă: transparența totală a listei de ingrediente.

În deceniile trecute, femeile se spălau cu șampon sau își aplicau cremă pe față pentru că… ei bine, doar pentru că așa trebuie. Apoi am ajuns în 2018: un nou raport al Agenției de cercetări de marketing NPD Group arată că aproape jumătate dintre femei investighează acum lista de ingrediente de pe spatele produselor pe care le folosesc pentru a evita parabeni, ftalați și alte substanțe chimice toxice.

Analizăm și căutăm pe Google – în mare parte căutăm pe Google – tot ce conțin serumurile și fardurile noastre. Iar acest lucru determină o schimbare esențială: acum există site-uri speciale pentru determinarea siguranței produselor de beauty, iar companii importante împărtășesc informații pe care nu obișnuiau să le facă publice până acum. „Legile din domeniul cosmetic sunt incomplete – nu ești obligat să le faci publice anumite ingrediente”, spune Paul Pestano, care se ocupă cu cercetarea produselor de îngrijire personală și siguranța ingredientelor pentru Skin Deep, data de baze privind cosmeticele a Environmental Working Group.

Se întâmplă așa încă de când rujurile și cremele au început să miroasă a trandafiri, a vanilie sau chiar a nimic. „Mult timp nu am știut compoziția parfumurilor”, spune Pestano. Asta se întâmplă în mare parte pentru că parfumul este un instrument atât de puternic și de special, încât poate fi „cea mai mare provocare când vine vorba de transparență în industria frumuseții”, spune Martin Lindstrom, expert în branding. Notele de măr și portocală, spre exemplu, „te pot face să crezi că un șampon este la fel de sănătos și de bun pentru tine precum fructul, chiar dacă știi, logic, că nu îl vei mânca niciodată – mirosul nu ține cont de logică”, mai spune Lindstrom. Iar mirosurile familiare semnalează rezultate sigure. „Rețetele parfumului produselor Herbal Essences se află într-un seif la care au acces doar câțiva parfumieri, formulatori și echipa noastră de siguranță – eu nu le-am văzut niciodată – pentru că nu vrem ca alte branduri să recreeze pafumurile produselor noastre”, spune Rachel Zipperian, chimist la P&G, care lucrează cu Herbal Essences.

Dar acele seifuri sunt gata de a se deschide.

Magazinul Target a anunțat că scopul lor este ca toate brandurile cu produse de beauty și de îngrijire personală vândute în magazinele lor să fie total transparente în ceea ce privește lista de ingrediente începând din 2020. Asta înseamnă eliminarea ingredientelor de o siguranță îndoielnică (precum propilparabenii, formaldehidele sau ftalații). Iar branduri din cadrul P&G (precum Herbal Essences sau Olay) și Unilever (precum Dove sau Clear) au promis să divulge ingredientele parfumurilor lor până la sfârșitul anului 2019, respectiv 2018. Se așteaptă de asemenea ca listele lor să fie făcute publice și online.

În mod sigur, se întâmplă ceva important. Companiile nu renunță ușor la secretele lor comerciale. Dar acum o fac și o fac la cererea consumatorilor. „Acum șapte ani, nu puteai să cercetezi ingredientele din produsele tale de beauty atât de ușor precum o poți face astăzi”, spune Kit Yarrow, psiholog specializat în comportamentul consumatorului și autorul cărții Descifrarea minții noului consumator: cum și de ce cumpărăm. „Cu cât cercetezi mai mult ingredientele, cu atât companiile realizează că le poți trage mai ușor la răspundere, așa că te bucuri de produse mai bune.”

Totuși, sarcina cea mai grea rămâne pe umerii cumpărătorilor.

Trebuie să știi ce înseamnă disodiul EDTA din metilizotiazolinonă (primul este inofensiv, în timp ce al doilea este un alergen frecvent). Site-uri precum Skin Deep sau SmartLabel încearcă să facă munca în locul tău, însă ele nu conțin fiecare produs lansat vreodată. Și cine are timp să facă o verificare completă pe spatele fiecărui produs din coșul de cumpărături?

Tot mai multe branduri răspund provocării plasând informații despre ingrediente pe partea din față și centrală a produsului. Branduri de îngrijire a părului precum Maui Moisture și Noughty, spre exemplu, printează pe eticheta din față că nu folosesc parabeni, sulfați sau siliconi. Linia SkinActive de la Garnier listează originea fiecărui ingredient de pe etichetă (glutamatul disodic cocoil este derivat din trestia de zahăr; glucozida caprilică se găsește în grâu etc.). Dimensiunile reduse ale produselor de machiaj reprezintă o provocare pentru informările bazate pe etichetă – sunt atât de multe cuvinte care nu încap pe un ambalaj de mascara – așa că branduri precum Kat von D sau Too Faced apelează la social media pentru a-și dezvălui ingredientele și pentru a clarifica că oferă produse vegane.

Însă este și o chestiune mai profundă de dezbătut aici: „Am suferit atâtea traume – știri despre abuzuri sexuale, uragane, incendii – iar atunci când lucrurile nu merg bine, nivelul de încredere al consumatorului scade. Devenin defensivi și prudenți în toate aspectele vieții noastre”, spune Yarrow. Modul în care îți examinezi acum rujul poate fi rezultatul unei schimbări fundamentale în societate. „Am avut parte de o eroziune a încrederii. Asta nu este bine pentru nimeni”, spune Dan Ariely, profesor de psihologie și economie comportamentală la Universitatea Duke. „A început cu recesiunea din 2007. A fost văzută ca un rău pur din partea companiilor, așa că după acest eveniment, nu am mai avut încredere că brandurile țin cont de interesele noastre. Și tot ce ține de înșelăciune începând de atunci – precum știrile false și întrebările despre siguranța ingredientelor – continuă să ne afecteze nivelul încrederii.”
Transparența privind ingredientele ar putea fi doar un bandaj. „Aceasta nu este încredere reală. Este ca și cum ai monta camere de supraveghere pentru a-ți spiona soția pe care o bănuiești că te înșală”, spune Ariely. „Brandurile trebuie să dovedească din nou că au în minte interesele noastre pe termen lung. Asta este dificil de făcut.” Dar nu imposibil și suntem dispuși din tot sufletul să le lăsăm să încerce.

De Elizabeth Siegel
Traducere și adaptare de Andreea Badea

Foto: Shutterstock

Andreea Badea
andreea.badea@ringier.ro