Tot ce trebuie să ştii dacă îţi cade părul

Dacă îţi cade părul, este musai să fii informată pentru a găsi soluţiile cele mai bune. Am adunat pentru tine necesarul indispensabil de informaţii.

Dacă îţi cade părul, este musai să fii informată pentru a găsi soluţiile cele mai bune. Am adunat pentru tine necesarul indispensabil de informaţii.

Îţi cade părul? Să purcedem chiar de la rădăcina problemei. Un ciclu de creştere a părului durează doi până la şase ani. În perioada respectivă fiecare fir de păr creşte aproximativ un centimentru în fiecare lună. Între 85 şi 90 % dintre firele scalpului se află în faza de creştere (sau anagenă). Restul de 10–15% dintre fire se află în faza de tranziţie (sau catagenă), când foliculul se micşorează, urmând ca după câteva luni, odată intrate în faza latentă (sau talogen), firele să cadă.

Dermatologii spun că este normal să pierzi în jur de 100–150 de fire de păr pe zi. Dar dacă pierzi mai mult de atât (îţi poţi da uşor seama în funcţie de firele adunate în scurgerea cabinei de duş) şi observi să şuviţele tale devin semnificativ mai subţiri şi fragile, iar cărarea părului începe să se lăţească, trebuie să consulţi un specialist.

Este important să afli dacă este vorba despre afecţiunea genetică numită alopecie androgenetică, sau despre o altă afecţiune medicală. Medicul de familie te va îndrum spre teste ale glandei tiroide, ale unei eventuale anemii sau deficienţe de fier. De asemenea, este foarte probabil să îţi recomande o verificare a nivelului de hormon masculin (testosteron) din organism, excesul acestuia fiind adesea asociat cu sindromul ovarelor polichistice sau cu scăderea nivelului de estrogen din preajma menopauzei.

Dacă analizele vor spune că nu ai aceste afecţiuni sau dacă după tratarea acestora simptomele nu se ameliorează, trebuie să faci o vizită dermatologului. Acesta îţi va face o analiză a scalpului şi îţi va pregăti un plan de tratament. 

Soluţii practice
Cu toate că nu îţi poţi schimba structura genetică, există lucruri pe care le poţi face pentru a-ţi proteja părul şi a-i conferi un aspect sănătos. Nu te aştepta ca soluţia să fie într-un flacon-minune, ci mai degrabă derivată dintr-o schimbare a stilului de viaţă.

Beneficii obţinute prin dietă
Dacă eşti vegetariană sau analizele ţi-au confirmat că ai anemie, este foarte probabil să ai o deficienţă de fier – esenţial pentru un păr sănătos şi rezistent. În acest caz, trebuie să fii atentă ca în regimul tău alimentar să fie incluse cât mai multe vegetale, cum sunt: spanacul, diferite soiuri de varză sau tofu – toate fiind surse importante de fier, biotină şi zinc, nutrienţi cu rol important în procesul de creştere a părului. 

Terapie prin masaj
Foarte mulţi stilişti de prestigiu sugerează masajul pentru pesoanele care se confruntă cu un păr fragil şi rar. Tot ce trebuie să faci este să-ţi foloseşte buricele degetelor şi un strop de ulei de argan sau de nucă de cocos şi, cu mişcări circulare, să masezi scalpul preţ de cîteva minute înainte de şamponare. Teoria spune că masajul stimulează temporar circulaţia sângelui de la nivelul scalpului, fapt ce determină o mai bună nutriţie a foliculilor de păr. Apoi, de ce să nu recunoaştem, este chiar plăcut.    

Foto: Yannis Vlamos