Optimef, ceasul românesc renăscut în creații minimaliste

Totul a pornit în 2014 când Bogdan Costea și Andrei Morariu și-au pus întrebarea: „Ce s-a întâmplat cu industria orologeră din România?”. Așa au descoperit Optimef, un ceas românesc produs în anii ’70 pe care în decembrie 2016 l-au relansat, având o abordare „minimalistă, întotdeauna cu un twist”. Optimef aduc un tribut industriei orologere din România și spun o poveste. Descoperă-le și tu povestea!

Salutare! Pentru început, suntem curioase cine se află în spatele Optimef.

Salut. Fondatorii Optimef suntem Bogdan Costea (arhitect) și Andrei Morariu (actor). Andrei a absolvit Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică București, iar Bogdan Facultatea de Arhitectură și Construcții Oradea. Primul proiect la care am lucrat împreună a fost Festivalul de Film Victoria. Experiența festivalului a însemnat foarte mult. Aici am luat contact prima oară cu noțiuni legate de branding, ce înseamnă o campanie, producție materiale promoționale și print. Toate acestea ne-au ajutat mult când am lansat Optimef.

optimef-romanian-brands-to-love

Ce v-a făcut să plecați pe cont propriu și care a fost parcursul vostru profesional?

Ne doream mult să realizăm un produs pe care să-l producem în serie. Observasem că în România existau foarte multe idei bune în zona creativă, însă parcă niciuna nu se concretiza într-un produs cu valoare comercială.  Aveam zeci de desene cu scaune, mese și lămpi, până într-un final când am decis să rămânem la ceasuri, o zonă destul de neexploatată la noi. Am cercetat dacă mai există vreun brand românesc de ceasuri și astfel am dat peste Optimef, un ceas românesc produs în anii ‘70.

Ce anume v-a adus în zona aceasta? De unde interesul pentru perioada anilor 70 și ’80? Dar pentru ceasuri?

Pentru că Optimef a ieșit pe poarta fabricii Mecanică Fină în anul 1979, ni s-a părut natural să abordăm această perioadă și în felul în care comunicăm și gândim produsele noastre. Urmărim și citim destul de multe articole despre design și grafică, astfel am ajuns să fim fascinați de Memphis Group, o mișcare în design din anii ‘80. Ne place felul în care reprezentanții mișcării au folosit culoarea și formele geometrice primare în compoziții asimetrice și surprinzătoare.

optimef-romanian-brands-to-love

De ce brandul Optimef? Cum l-ați descoperit și ce v-a împins să îl readuceți la viață?

Am hotărât să relansam Optimef din dorința de a aminti că în România s-au produs lucruri cool înainte să știm ce înseamnă cool. De aici și sloganul nostru: Niște cool românesc. Din nou. Bineînțeles există o responsabilitate sporită atunci când decizi să te atingi de ceva vechi în comparație cu a lansa un brand nou, însă am acceptat cu entuziasm această provocare. Am tratat încă de la început relansarea Optimef ca pe o renaștere nu ca pe o continuare a vechiului brand.

Totul a pornit în 2014 de la întrebarea: „Ce s-a întâmplat cu industria orologeră din România?”. Din acel moment și până când am ținut primul Optimef în mână au trecut 3 ani. În tot acest timp am înregistrat marca, am umplut carnețele cu desene, am făcut multe simulări 3D, am căutat producători, am vizitat producători, am trimis și am primit zeci de colete, totul culminând cu sosirea prototipului și cândva să producă ceasuri cu un design relevant chiar și pentru apoi producția de serie. Am lansat Optimef în decembrie 2016 cu modelele Fărăzece Black și Gold cu brațară din silicon, urmate în august 2017 de modelele Copper și Silver și curele din piele. Relansarea Optimef este modul în care dorim să aducem un tribut industriei orologere din România, capabilă zilele noastre.

Vorbiți-ne puțin despre colecția de ceasuri și ochelari de soare. Care este inspirația din spatele Optimef de acum?

Cu Optimef vrem să abordăm creații minimaliste, dar întotdeauna cu un twist. Practic lucrăm cu forme geometrice simple și accente de culori primare, reunite în produse care îmbină perfect frumusețea cu funcționalitatea. Dorim să creăm obiecte de un lux discret și care spun o poveste.

Modelul de ceas Farazece are un design dictat de felul în care citim de fapt ora. “E fără cinci / e fără zece” – e felul firesc în care ne raportăm la curgerea timpului. Un detaliu care permite abaterea de la afișajul clasic printr-o distribuire originală a indecșilor pe cadran. Ora 12 este marcată cu un 0, iar minutarul măsoară timpul descrescător spre următoarea oră după ce trece de jumătate (30). Simetria pe axa 0-30 este un detaliu original și un bun pretext de a începe o conversație. Farazece este un ceas unisex cu un design clasic tradus în limbaj contemporan prin linii simple, detaliile si materialele de ultimă generație folosite.

Unibrow, prima pereche de ochelari de soare Optimef sunt de inspirație retro, dar au un spirit contemporan prin compoziția asimetrică a inserțiilor metalice inspirate de grafica mișcării artistice Memphis. Aspectul sculptural al ramelor creează echilibru perfect între funcționalitate și extravaganță.

optimef-romanian-brands-to-love

Care a fost cea mai mare provocare? Ce greutăți ați întâmpinat pe parcurs?

O provocare foarte mare a fost să lucrăm în paralel la mai multe proiecte pentru a putea finanța Optimef. Ca orice start-up în domenii creative din România este foarte greu să găsești investitori sau alte finanțări încă de la început. Neavând niciunul dintre noi experiența în domeniul retail, o altă provocare, după ce am depășit faza prototipării și a producției de serie, a fost legată de cum poziționăm „noul” brand și de felul în care transmitem mesajul și entuziasmul nostru către clienți.

Cât de greu a fost să găsiți furnizori? Cât de grea a fost partea de logistică?

Proiectul părea aproape imposibil la început. Dacă partea de creație, design și concept a mers foarte ușor, eram descurajați de posibilitățile de producție pe care le aveam în România. Așa am început să studiem alte boutique brands (nișa în care doream să ne poziționăm) și să încercăm să urmărim produsele lor până la faza de producție. Toate drumurile duceau către Hong Kong. Au urmat câteva săptămâni de telefoane și prospectare a pieței, după care am hotărât să mergem acolo pentru a avea câteva întâlniri. Așa am ajuns la producătorul cu care colaborăm și acum. Din acel moment lucrurile au mers și merg foarte ușor exact în termenii și condițiile stabilite la început. Mecanismul vine din Japonia, carcasa din Shenzen, iar ansamblarea finală se face în Honk Kong.

Care a fost primul produs Optimef ieșit de pe o linie de producție?

La început am proiectat și realizat mai multe prototipuri pentru un ceas digital, ținând cont de faptul că Optimef era la lansare digital. Pe parcurs însă ne-am dat seama că un ceas puțin mai clasic s-ar adresa mai multor persoane și am hotărât să lansăm modelul FARAZECE.

optimef-romanian-brands-to-love

Care sunt planurile voastre de viitor?

Ideal am vrea să lansăm un model nou de ceas și ochelari în fiecare an, sau cel puțin variante de finisaj și culori ale modelelor deja lansate. Anul acesta ne vom concentra pe mai multe colaborări cu brand-uri deja consacrate, și nu neapărat din zona fashion.

Cine poartă brandul Optimef? Cui vă adresați?

Ne adresăm oamenilor ca noi, oameni din industrii creative, pasionați de design și care sunt interesați de povestea pe care un obiect o spune dincolo sau prin design. În același timp mizăm și pe oamenii care nu poartă în general un ceas, dar care se identifică cu ideea unui brand românesc vechi, renăscut. Mizăm deci și pe nostalgie. Știm că un ceas nu mai este un obiect necesar în zilele noastre, însă poate fi un detaliu stilistic esențial.

optimef-interviu-romanian-brands-to-love

Pe cine ați vrea să vedeți purtând ceasurile Optimef?

Aici fiecare are preferatul lui. Dacă Bogdan și-ar dori să o vadă pe Simona Halep purtând ceasul, Andrei și-ar dori ca Julianne Moore să poarte ochelarii.

Unde vă putem găsi?

Ne găsiți în București la Beans&Dots, MoleculeF și de curând la Entrance cu ochelarii special creați pentru ei, și în Iași la POPMONART. Online avem site-ul nostru www.optimef.com, dar suntem și pe mai multe platforme atât în țară cât și în străinătate.

Ce alte Romanian Brands vă plac?

Ne plac creațiile Marinei Moldovan (SKIN DEEP), Anei Florea (AFMF) și așteptăm cu mare interes creații pentru bărbați de la MURMUR și NALU.

Taguri:
Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe glamour.ro