Cum să ai mai multă energie

Obosită? Epuizată? Nervoasă? Îţi spunem cum să învingi starea de oboseală şi să te simţi plină de energie întreaga zi.

Te cerţi cu iubitul sau cu prietenii din cele mai ciudate motive, te enervezi teribil dacă nu găseşti în exact trei secunde lucrurile de care ai nevoie şi simţi că o iei razna la birou? Da, ştim cât de dificil este să funcţionezi atunci când eşti extenuată. Oboseala poate fi cel mai mare duşman al tău: are un impact uriaş asupra stării tale de spirit, asupra organismului, dar şi asupra relaţiilor cu cei din jur. Somnul nu este suficient pentru a te pune pe picioare: trebuie să ţii cont de alimentaţie şi de condiţia ta fizică!

  1. Un meniu plin de vitalitate

Da, energia și starea ta de spirit depind și de lucrurile pe care le mănânci!

Apă, apă, de trei ori apă! Probabil că ai auzit de atât de multe ori că este foarte important să bei apă, încât deja te-ai plictisit. „Hidratarea optimă a  organismului este primul pas pe care trebuie să-l faci atunci când îţi doreşti o sănătate mai bună, musculatură mai puternică și energie sporită. În momentul în care eşti deshidratată, organismul tău intră într-o stare de „avarie“ și toate procesele metabolice sunt încetinite, de la arderea grasimilor ca sursă de energie, până la deficitul de atentie“, spune Alexandru Marcu, nutriționist și personal trainer la World Class. Așadar, nu este o exagerare, chiar trebuie să te hidratezi încă de la primele ore ale dimineţii şi pe tot parcursul zilei!

Un mic dejun bogat. Micul dejun este esenţial, mai ales că te ajută să învingi starea de moleşeală pe care o ai imediat după ce te trezeşti, dar este important să ai grijă ce alimente alegi. „Masa ideală de dimineață, din perspectiva mai multor specialiști în nutriție, este una compusă din proteine de calitate și grăsimi nesaturate, plus o sursă de fibre. Trebuie să eviţi carbohidrații simpli sau, mai rău, consumul unei cafele cu zahăr care să înlocuiască cea mai importantă masă a zilei“, ne sfătuiește Alexandru Marcu.

Pauza de cafea şi de… ciocolată. După câteva ore de lucru, energia ta va începe să scadă, aşa că ai nevoie de un mic ajutor. Şi ce poate fi mai bun decât o cană de cafea? Totuși, specialistul ne recomandă moderație: „Este în regulă să consumi cafea în momentele în care te simţi lipsită de energie, dar consumul de cafeină nu trebuie să compenseze absența somnului sau a unei alimentații sănătoase.“ Nu eşti cea mai mare fană a cafelei? Mănâncă două, trei bucăţele de ciocolată neagră, cu cel puţin 70% cacao. Flavonoizii din ea îţi vor îmbunătăţi puterea de concentrare şi te vor ajuta să fii mai energică.

Alegeri sănătoase. Te aşteaptă o zi dificilă în continuare, aşa că masa de prânz ar trebui să te ajute să rezişti. „Pentru a-ţi furniza energie, masa de prânz trebuie să conțină alimente combinate corect și să fie consumată fără grabă. De exemplu, o alegere bună este carnea cu legume sau o supă cremă“, spune Alexandru Marcu. La cină, nutriționistul recomandă să eviţi „produsele de panificație, orezul alb și dulciurile“ și să alegi preparatele ușoare.

Eniko Mihalik "It's nice with teh sun in the back #coachella" Supplied by Instagram.com/face to face

 

  1. Fă cât mai multă mişcare!

Exerciţiile fizice te ajută să fii plină de energie întreaga zi, să dormi bine noaptea şi să ai un corp de milioane! „Sportul favorizează eliberarea în organism a endorfinelor, cunoscute drept moleculele fericirii. De la antrenament la antrenament, îţi va crește rezistența la efort, toleranța la durere, dorința de a-ţi depăși limitele și, mai ales, încrederea în sine“, este de părere Dragoș Luscan, fitness trainer la Stejarii Country Club (www.dragosluscan.ro).

Fii activă încă de dimineaţa. Eşti genul acela de persoană care, de îndată ce aude alarma, apasă butonul snooze şi adoarme din nou până când sunetul ceasului devine imposibil de suportat? E timpul să îţi schimbi acest obicei. Fă sport dimineaţa, fluxul sangvin va fi îmbunătăţit şi toţi muşchii corpului tău vor ieşi din starea de amorţeală: „În fiecare dimineata, foarte utilă este folosirea exercițiilor de tip Foam Rolling, care ajută la detensionarea punctelor Trigger (puncte de durere din musculatură), creșterea circulației sângelui și alinierea corporală“, spune Dragoș Luscan.

Nu sta lipită de scaunul de la birou. Chiar dacă petreci mult timp la birou, asta nu înseamnă că nu poţi face mişcare. Ia o pauză măcar o dată pe oră şi ridică-te de pe scaun, chiar şi pentru a te duce să îţi iei apă sau să vorbeşti cu un coleg.

Încheie ziua cu exerciţii relaxante.Seara organismul poate fi obosit, așa că recomand exercițiile de tipul body mind, cum sunt cele de Pilates sau Yoga. Totuși, dacă aveți energie și nu întâmpinați probleme cu somnul, orice tip de antrenament poate fi util“, susține Dragoș Luscan.

  1. Rutina de seară

Somnul îţi poate influenţa semnificativ felul în care te simţi a doua zi. Dacă nu te odihneşti cum trebuie, rişti să te trezeşti a doua zi mai obosită decât erai atunci când te-ai culcat. Află cum te poţi bucura de un somn bun şi un boost de energie în fiecare dimineaţa.

Fără e-mail-uri înainte de culcare. Între telefoanele, tabletele şi laptopurile de care nu ne mai dezlipim şi problemele somnului există o legătură directă. Evită să intri pe email şi să îţi citeşti mesajele înainte de culcare. Te vei gândi numai la lucrurile pe care le ai de făcut a doua zi, vei încerca să găseşti mental tot felul de soluţii, iar asta îţi va menţine creierul alert şi nu te vei putea odihni corespunzător.

Foloseşte săruri de baie. Dacă temperatura corpului tău creşte înainte de a te băga în pat, ai toate şansele să te bucuri de un somn profund. Fă-ţi o baie caldă şi foloseşte săruri de baie cu magneziu, un mineral care îţi relaxează muşchii şi te ajută să dormi mai bine.

Aprinde o lumânare parfumată. Lumina difuză a lumânării stimulează glanda pineală responsabilă de eliberarea melatoninei, hormonul care îţi pregăteşte organismul pentru somn. Alege una cu aromă de lavandă, iasomie sau muşeţel, parfumul lor îţi va răsfăţa simţurile şi te va linişti.

Foto Guliver/Getty Images, Hepta