Somnul și starea generală de sănătate: care este legătura dintre acestea

Somnul este unul dintre cele mai importante lucruri de care are nevoie organismul nostru.

În timpul acestuia, corpul nostru capătă odihna necesară, restabilește nivelul de energie, procesează informația căpătată peste zi și o stochează în regiunile creierului și elimină anumite toxine care permit instalarea unor boli autoimune sau autodegenerative. Așadar, este vital să stabilești o rutină a somnului cât mai potrivită pentru organismul tău.

Iată câteva întrebări care ar putea să te ajute să descifrezi dacă rutina ta de somn este potrivită sau dacă este nevoie să mai petreci câteva zeci de minute dormind, în fiecare noapte.

Cât timp îți ia să adormi?

Dacă din momentul în care ai pus capul pe pernă și până ai adormit au trecut doar cinci minute, ei bine, se pare că organismul tău suferă de pe urma lipsei de somn și are nevoie de mai multă odihnă. Dacă îți ia între 5 și 10 minute să te regăsești pe tărâmul viselor, află că ar fi bine să mai adaugi câteva zeci de minute orarului tău de somn, pentru ca să fii plină de energie și să poți funcționa la capacitate maximă. În mod obișnuit, o persoană are nevoie de aproximativ 15 – 20 de minute pentru a adormi. Lipsa de somn este o problemă extrem de serioasă, care poate avea consecințe nefaste asupra bunăstării organismului tău și poate duce, de asemenea, la accidente care pot pune în primejdie și viața altor persoane.

Simți nevoia unei reprize de somn în timpul zilei?

Ai observat că în ultima vreme ațipești în timpul zilei și îți este din ce în ce mai dificil să te concentrezi asupra lucrurilor pe care trebuie să le faci? Acesta este un semnal de alarmă din partea creierului, care te anunță că organismul nu poate funcționa dacă nu are parte de orele necesare de somn. Din fericire, beneficiile somnului sunt cumulative și îți poți reîncărca bateriile chiar și în timpul unei reprize de 20- 30 de minute de somn.

Ai început să uiți tot mai des anumite lucruri?

După cum toate știm, în timpul reprizelor de somn, în mod special atunci când suntem cufundate în  faza adâncă de somn, creierul are grijă să restabilească și să consolideze memoria, transferând, în același timp, și orice informație nouă spre hippocampus, zona responsabilă de memoria pe termen lung. Astfel, lipsa unui număr potrivit de ore dedicate somnului afectează în mod negativ capacitatea de a crea și stoca informații pe termen lung. De asemenea, și memoria pe termen scurt poate suferi de pe urma lipsei de somn, din cauza faptului că nivelul de cortizol, hormonul stresului, atinge cote îngrijorătoare atunci când nu dormim suficient.

Îți este dificil să pierzi kilogramele în plus?

Conform unui studiu din 2004, persoanele care dorm mai puțin de 6 ore pe zi au cu 30% mai multe șanse să sufere de obezitate, decât persoanele care au parte de șapte – nouă ore de somn pe noapte. Există numeroase explicații pentru acest lucru, în primul rând, lipsa de somn stimulează apetitul și poftele pentru mâncăruri nesănătoase, bogate în grăsimi și carbohidrați, par să fie tot mai pronunțate. Acest lucru se petrece din cauza nivelului scăzut de leptină, hormonul care anunță creierul că a venit momentul să introducă senzația de sațietate. De asemenea, crește concentrația de grelină, hormonul care stimulează senzația de foame, în timp ce producția hormonului responsabil de creșterea organismului și de rapiditatea metabolismului este încetinită.