Designer to watch: Bianca Popp

Este unul dintre cei mai creativi designeri din peisajul autohton, iar colecțiile ei au mereu acel factor original și avangardist care te face să te gândești mult timp la piesa care ți-a captat atenția.

Luna trecută Bianca Popp și-a prezentat noua colecție la New York, motiv pentru care am stat de vorbă cu ea despre creativitate, fashion și nu numai…

După experiența unei colecții prezentate la Paris, pe 13 septembrie a fost rândul New York-ului, Vorbește-ne puțin despre această colecție. Ce te-a inspirat? De ce New York? Cum ai ajuns acolo?

Disruptive Dreams este o colecție despre dihotomia femeie metropolitană-femeie retrasă la țară, unde prima pare liberă, circulă mult, întâlnește mulți oameni, socializează pe diverse paliere, dar se simte în același timp încastrată și obligată, pe când a doua este izolată, socializează extrem de puțin, se deplasează și mai puțin, dar se simte în mod paradoxal cu adevărat liberă.

Desigur, femeia care se naște la țară nu alege să se retragă acolo, se simte marginalizată și lipsită de posibilități, întocmai precum femeia de la oraș care nu-și găsește locul în acel context. Cred că până la urmă este o chestiune de opțiune, de posibilitatea de a alege. Pe scurt, această colecție este despre femeile care își doresc să fie în cu totul altă parte decât sunt.

Moda este adesea despre status și despre a părea că ești altcineva, pe principiul „fake it till you make it“, dar aici este vorba despre altceva, despre o schimbare profundă, o schimbare pe care o simt și o constat chiar printre prieteni, o asumare a identității ieșite din normă care duce la o asumare a schimbării, care duce la libertate. Am prieteni care s-au mutat la țară, renunțând la modelling și advertising, am prieteni care au plecat în țări foarte îndepărtate unde trăiesc simplu, renunțând la marketing și la comerț, cunosc poveștile a nenumărați oameni care s-au decis să plece departe, să fie ei înșiși.

La Paris am descoperit ce înseamnă asumarea, inclusiv în munca mea. New York-ul a venit ca premiu în urma participării la Feeric Fashion Week la Sibiu. Nu l-am căutat, nu pot spune că mi-am dorit asta foarte mult, nu îmi place America, dar a fost o experiență mult peste așteptări. Orașul este fascinant, vibrant, iar diversitatea de oameni, de nații, de rase, de culori, de sunete și mirosuri, cu adevărat copleșitoare.

bianca-popp-photo-press

Cât timp ai lucrat la această colecție? Care e partea ta favorită din tot acest proces?

Lucrul la o colecție e un proces complicat, cu multe etape aparent non-active, de căutare, acumulare, sedimentare și esențializare. Realizarea colecției este întotdeauna etapa cea mai scurtă, pentru că nu mă apuc de ea până nu simt că sunt pregătită.

În cazul acesta am făcut o pre-colecție pentru Feeric Fashion Week, realizată într-o săptămână și dezvoltată apoi pentru NY în alte două zile. Cel mai mult îmi place să visez la haine, să mi le povestesc. Apoi, mai am un moment de maximă fericire când mă apuc să tai materialul și simt cum se transformă, cum devine ce am visat. Uneori, din tăiat rezultă lucruri neașteptate, accidente pe care îmi place să le exploatez ca variații pe tema inițială, la care nu renunț decât rareori.

Ce model ți-ar plăcea să prezinte pe catwalk creațiile tale? Ce personalitate ți-ar plăcea să le poarte și în ce context?

Nu am modele preferate, nu din generațiile noi. Îmi doresc să fac o campanie cu Tilda Swinton, dar asta e altă poveste. Nu sunt foarte ancorată în lumea „personalităților“, îmi plac oamenii foarte mult, dar nu mă atrage lumina reflectoarelor, nici măcar din curiozitate, așa că nu visez să îmbrac pe nimeni anume dintre oamenii pe care nu-i cunosc, exceptând-o pe Tilda.

Ce sfat ai da unui tânăr designer la început de drum?

Să se țină de drumul lui. Să nu renunțe. Să nu se teamă să se expună. Să își accepte vulnerabilitățile, fiindcă acolo îi stă puterea. Să nu se conformeze. Să călătorească. Să fie curios. Să nu se creadă cel mai bun, dar să descopere ce îl diferențiază de ceilalți. Să asculte ce îi spun ceilalți, dar să facă ce îi spune instinctul. Să nu se oprească niciodată din căutare.

bianca-popp2

Care consideri că sunt cele mai mari provocări și obstacole pentru un designer pe plan local? Dar internațional?

Cea mai importantă decizie, din care rezultă tipuri diferite de provocări și de obstacole, este aceea de a decide pe ce drum vrea să o apuce, dacă își dorește un job, o carieră internațională sau antreprenoriatul. Majoritatea tinerilor designeri își doresc să aibă propria lor linie, fără să înțeleagă că pentru asta atenția lor trebuie să se împartă între creație, producție și business, care fiecare necesită un mindset diferit.

Puțini înțeleg că producția trebuie învățată de la alții și că nu se învață peste noapte, că businessul cere fler și/sau un partener de afaceri cu bani, că este nevoie de multă coordonare între creație, producție și business, ca să nu se blocheze totul, că este nevoie de un cashflow în cifre mari, că trebuie asumate riscuri și pierderi. Să ai propria ta linie este doar 20% despre creație, creația este doar 50% bazată pe talent (dacă nu cumva sunt optimistă), în rest este foarte multă muncă și foarte multă strategie, și depinzi de mulți alți oameni care la rândul lor depind de și mai mulți oameni.

Moda este un sistem, și chiar dacă în România acest sistem nu este complet funcțional încă, tot o mașinărie complicată este, în care inspirația și atingerea de geniu sunt niște rotițe minuscule la capătul benzii. Dar nici pentru cei ce aleg să lucreze pentru alții nu este ușor, ei se lovesc de alte probleme, de orgolii, de compromis, de criterii comerciale impuse, de renunțare la propriile idei.

Totuși, eu consider că aceasta este o etapă necesară pentru ca un tânăr designer să-și găsească vocea. Să afli ce nu poți să faci și până unde ești dispus să cedezi este extrem de important pentru definirea a ceea ce poți să devii.

Dacă nu erai deja familiarizată cu creațiile Biancăi, poți să-i faci o vizită virtuală pe www.biancapopp.com